Zajima me, jestli Apple nekdy prehodnoti svou politiku betatestingu. Verim ze se najde dost ochotnych uzivateli, kteri by system testovali OPRAVDU v ramci betatestu, nebot je vylozene bavi si hrat s betaverzema. vyvojari na to evidentne nestacej.
...pokud vim, tak betatestu je hodne, jenze si jen hraji a moc toho neotestuji, to je bohuzel velky problem… je to podobne jako s lokalizaci, kazdy by testoval, jenze kdyz tu moznost ma, tak z toho zpravidla NIC NENI… :-( myslim, ze hlavni problem je v testovani hw produktu jinych firem, to je dost velky problem… a pote je tu problem s nakopanym systemem—ne kazdy uzivatel si systemu dostatecne “vazi” a udrzuje jej cisty a v kondici—tito uzivatele pote mohou mit problemy, za ktere si ale muzou sami—a jejich hlaseni jen zpomali vyvoj, nez se pride na to, ze chyba je jinde… asi to neni tak snadne, jak to vypada, uvidime, jestli bude nejaky re-update ;-) ...ale take uznavam, ze presvedcit Apple, ze nekde maji chybu, je dost slozity proces…
Jen takova drobnost, ktere jsem si zatim nikde na webu nevsiml, ale po update na 10.3.6 prestal fungovat iPod Download 1.1 ze stredy (ktery s iTunes 4.7 sel bez nutnosti hexeditu iTunes…).
Apple zrejme neoznamil veskere novinky z 10.3.6…
agent: no, problem podle me je, koho si apple do seedu vybere – firmy, IT managery a tak. na kocku. cestinu ti budu testovat jedine pokud budu mit cistou instalaci systemu, stejne tak nove systemy. Protoze na tom pracuju. Ale verim ze existuje dost lidi, ktere jsou ochotni si s tim opravdu hrat a reportovat, protoze na to maj cas a naladu. z techto lidi by mel apple rekrutovat, resp. jim to proste zpristupnit. paranoidni predstavy apple o nutnosti utajeni jsou kontraproduktivni, protoze pak je produkt fakt utajen, ale na pi*u. priznam se ze byt jednim z tech kterym nefunguje FireWire disk (vida, vlastne jsem ten svuj jeste nezkusil), tak asi rvu na Apple mocnym hlasem.
Apple podle me musi zmenit politiku – detailne informovat zainterestovanou verejnost o zmenach, zmenit zpusob testovani na dobrovolny-nadsenecky a testovat na sirsim publiku. System rozhodne.
10.3.6 se testovala dlouho a dukladne. Problemy vystihuji minule prispevky. Musim rict, ze jsem hrdym testerem jedne prijemne funkce, ktera bude predstavena v ramci Togera, ale zatim jsem toho take moc neotestoval:( Clovek je z toho nadseny, ale pak si na to stejne nenajde dostatek casu. Nehlede k tomu, ze v tomhle pripade Apple uvolnil jen neco, co predchazi alfa verzi:) a funguje skutecne jen velmi omezene.
Nechci tyto problemy bagatelizovat, ale jsou spise marginalni a kazdy uz davno vi, ze instalovat update prvni den se muze nevyplatit. Ja si ho prvni den nainstaloval, protoze jsem z tech blaznu, co si to radi vyzkousi a co chcou hned vedet, jestli Apple nahodou konecne neopravil nejake neprijemne chyby, ktere mu ohlasil. (Musim ale bohuzel konstatovat, ze podpora meho monitoru Philips 107S je v Pantherovi stale katastrofalni a se zaplatami se dokonce zhrosuje:) Jaguar jej podporoval skvele:( ) Ale zkuste si tyden pracovat jenom na Windows a budete o mnoho spokojenejsi;))
mam maca 6 let a na jare si chci poridit neco uplne noveho prenosneho ale tohle jsou veci co me pomalu ale jiste sunou ke kombinaci pc-notebook + linux.
zadne katastrofalni updaty, zadne otravne prepinani klavesnice, nativni oo.org a usetrenych 5 tisic za system mohu investovat treba do periferii…
rozhodne Tiger – zarekl jsem se, ze pokud tam bude stale prepinani klaves, tak je to pro me jasny signal ze apple skutecne jako zakaznik nezajimam a koncim… :(
czeXit: :-))) tohle je komicke, clovece, ty na nic necekej a hned si kup PC s Windows, protoze pokud se neumis vyrovnat ani s tak minimalnimi problemy jako je obcasne prepnuti klavesnice (a v lokalizovanem systemu je to opravdu jen specifikum nekolika konkretnich pripadu), tak to budes na Linuxu uplne vyrizeny a ty zminovane “periferie” ti tam budu stejne na nic…
agent napsal:
”...pokud se neumis vyrovnat ani s tak minimalnimi problemy…”
vis agente, ty se mozna s problemy vyrovnavas, ale ja chci problemy resit.
pokud ale je problem na strane uzivatele neresitelny a firma tvrdosijne trva na tom ze to neni chyba ale vlastnost, tak nezbyva nez se podivat jinde. a to je jen spicka ledovce.
zato u tebe vidim ze ty jsi se s sebou samotnym vyrovnal docela dobre…
Panove panove… vy jste se do sebe teda pustili… Ale chapu agenta, pretoze tak ostre vyrazy bych nevolil.
Pozadi: take jsem spravoval par serveru, hlavne Net/FreeBSD, ale i s Debianem a RedHatem. Na UNIXech pracuji dele nez OS X existuje.
Teze: jestli vazne uvazujes, ze si na notebook das Linux, tak neni co resit, protoze asi prinosy Mac OS proste nepotrebujes.
Potom teprv budes NEUSTALE resit nejaky problemy, ze neco nefunguje, upgradoval si novou verzi tohodle, ta prepsala tamhle nejakou knihovnu v libexec na novejsi verzi, s niz zase odmita fungovat stara verze tamhle toho atd atd atd.
Jeste nez mne narknes ze zabednenosti, tuposti a neschopnosti, zkus stejne odsoudit ESR—poloboha OSS :)
Antiteze: Pravda—v jedne zasadni veci se Mac a Linux lisi: na Linuxu si to muzes resit sam. Muzes se v tom stourat, muzes rozcilene psat do online diskuznich for o tom, ze to nefunguje, muzes sednout ke zdrojaku a sam to napravit.
Synteze: Ale to chce uplne nehoraznou spoustu prace, usili a casu. Pokud ho mas a bavi Te ho mrhat timhle zpusobem—pak nemas asi duvod s prechodem na Linux otalet. Pokud ale chces k pocitaci sednout a pouzivat ho, potom mam vazne dojem, ze (nejen pripadne budouci Tiger, ale i dnesni) Panther, se vsemi svymi nedostatky, je asi nejlepsi volba.
Dále bych si dovolil komentovat jiný komentář, tedy že kdyby Apple udělal veřejné betaverze, opět by z toho nic moc nebylo. Máme s agentem v tomto směru společnou zkušenost, takže si myslím, že má pravdu.
Ano MaLére, vypadá to tak, že kdyby Apple dělal veřejné betaverze, bude mít tunu betatesterů zdarma, kteří mu ještě rádi budou posílat bugreporty.
Ale myslím, že v praxi by to bylo naopak. Zavedení veřejných betaverzí, investice do infrastruktury, poplatky za přenesené terabajty dat, pracovníci pro přijímání a vyhodnocování reportů k betaverzím—to vše by možná bylo možno účelněji investovat do rozšíření QA oddělení.
Neříkám, že veřejné betaverze by nemohly pomoci. Ale ze svojí zkušenosti vím, že odezva veřejnosti bývá o několik řádů za očekáváním. Možná by pomohlo, kdyby Apple lidi k reportování nějak motivoval—třeba každému kdo objeví zásadní bug pošle tričko nebo něco takového.
v podstate souhlasim, me by ke spokojenosti stacilo treba kdyby zaplaty na OS X vychazely vcas (ne s nekolikatydennim zpozdenim), alespon na kriticke chyby, kdyz uz ne na vsechno…
... kdyby updaty byly vzdy jen na jednu danou vec: apache, postfix, safari atd… protoze treba chci mit jednu vec v nejaktualnejsi verzi a dalsi ve vyvojarske a treti v absolutne zastarale. jenze tady jde zrejme komerce proti rozumu – podle me ty obrovske all-in-one zaplaty jsou aby se prostemu uzivateli nezdal os x prilis chybovy.
a kdyz uz tu zaplatu vydaji tak aby neprestalo pro zmenu fungovat neco jineho… to neni tak moc.
...jedním ze zásadních problémům, proč betaverze nejsou veřejné je také skutečnost, že ohromné množství uživatelů nepochopí, že je to betaverze—tedy něco k testování—nikoliv k práci—a poté začnou vznikat neuvěřitelné fámy, že to či ono nefunguje a jak je ten Mac OS X špatný—to je realita ověřená praxí! Apple si tohle nemůže dovolit—toto si nedovolí žádná komerční firma—kdo má zájem, může se přihlásit do programu testování a musí podepsat NDA… tohle se nikdy nezmění...
czeXite: ano, já jsem vyrovnaný člověk, to máš pravdu… a mac os x používám, abych nemusel problémy řešit—potřebuji jen počítač k práci a zábavě—a problémy v tomto ohledu opravdu nemám…
a) prominte, jaky operacni system jste psali, ze mate relevantni zkusenosti? ;))))
b) jelikoz SOUCASNY system EVIDENTNE a PROKAZATELNE nefunguje, bylo by vhodne, aby Apple bud investoval do verejneho betatestu, nebo do zlepseni sveho QA oddeleni. To co predvadi od nastupu destiky je dost peklo. Stavajici chybovost system me extremne toci a Apple za to budu kritizovat velmi
Czexit: sorry, ale pokud si tak haklivy na chyby, nezbyva nez si je opravovat sam. Apple je veden zajmy vetsiny zakazniku – a to je maximalne jednoducha sprava. Kdyby se na ne vyvalilo kazdy mesic 15 novych bezpecnostnich zaplat, asi by moc nechapli ktera bije. O updatech verzi nema smysl se bavit vubec – takhle je to aspon trochu strelba na jisty terc, jinak by to bylo uz permanente “pohyblive”.
IMHO je treba rozlisit zaplaty pro klientskou verzi OS (opravdu nemuzou byt obden) a MacOS Server (maji byt specificke a co nejrychleji).
”...SOUCASNY system EVIDENTNE a PROKAZATELNE nefunguje…”
Opravdu? Jaktoze jsem si toho nevsiml?
Aby byly udaje o funkcnosti OS relevantni, musi byt nejak statisticky podlozene (a srovnane s ostatnimi platformami). Muzete zjistit, ze i kdyz tady mate problem, porad je nejmensi z moznych. Bez statistiky ta diskuse nema smysl. (napr. Kolik % uzivatelu ma problemy s FW disky na MacOS X, kolik na ruznych distrech linuxu, kolik na ruznych Win…)
— micker 8.11.2004 22:09 #
— Martin Lér 8.11.2004 22:45 #
— agent 9.11.2004 00:47 #
Apple zrejme neoznamil veskere novinky z 10.3.6…
— Bjoehy 9.11.2004 02:11 #
— fandango z maca 9.11.2004 08:05 #
Apple podle me musi zmenit politiku – detailne informovat zainterestovanou verejnost o zmenach, zmenit zpusob testovani na dobrovolny-nadsenecky a testovat na sirsim publiku. System rozhodne.
— Martin Lér 10.11.2004 01:27 #
Nechci tyto problemy bagatelizovat, ale jsou spise marginalni a kazdy uz davno vi, ze instalovat update prvni den se muze nevyplatit. Ja si ho prvni den nainstaloval, protoze jsem z tech blaznu, co si to radi vyzkousi a co chcou hned vedet, jestli Apple nahodou konecne neopravil nejake neprijemne chyby, ktere mu ohlasil. (Musim ale bohuzel konstatovat, ze podpora meho monitoru Philips 107S je v Pantherovi stale katastrofalni a se zaplatami se dokonce zhrosuje:) Jaguar jej podporoval skvele:( ) Ale zkuste si tyden pracovat jenom na Windows a budete o mnoho spokojenejsi;))
— Petr Hrncir 10.11.2004 04:13 #
zadne katastrofalni updaty, zadne otravne prepinani klavesnice, nativni oo.org a usetrenych 5 tisic za system mohu investovat treba do periferii…
rozhodne Tiger – zarekl jsem se, ze pokud tam bude stale prepinani klaves, tak je to pro me jasny signal ze apple skutecne jako zakaznik nezajimam a koncim… :(
— czeXit 10.11.2004 09:02 #
— agent 10.11.2004 11:41 #
jsi fakt chudak – netusim proc mi cpes windows, asi mas dneska zacpu nebo co…
— czeXit 10.11.2004 12:01 #
— agent 10.11.2004 18:51 #
”...pokud se neumis vyrovnat ani s tak minimalnimi problemy…”
vis agente, ty se mozna s problemy vyrovnavas, ale ja chci problemy resit.
pokud ale je problem na strane uzivatele neresitelny a firma tvrdosijne trva na tom ze to neni chyba ale vlastnost, tak nezbyva nez se podivat jinde. a to je jen spicka ledovce.
zato u tebe vidim ze ty jsi se s sebou samotnym vyrovnal docela dobre…
— czeXit 10.11.2004 22:36 #
Pozadi: take jsem spravoval par serveru, hlavne Net/FreeBSD, ale i s Debianem a RedHatem. Na UNIXech pracuji dele nez OS X existuje.
Teze: jestli vazne uvazujes, ze si na notebook das Linux, tak neni co resit, protoze asi prinosy Mac OS proste nepotrebujes.
Potom teprv budes NEUSTALE resit nejaky problemy, ze neco nefunguje, upgradoval si novou verzi tohodle, ta prepsala tamhle nejakou knihovnu v libexec na novejsi verzi, s niz zase odmita fungovat stara verze tamhle toho atd atd atd.
Jeste nez mne narknes ze zabednenosti, tuposti a neschopnosti, zkus stejne odsoudit ESR—poloboha OSS :)
Antiteze: Pravda—v jedne zasadni veci se Mac a Linux lisi: na Linuxu si to muzes resit sam. Muzes se v tom stourat, muzes rozcilene psat do online diskuznich for o tom, ze to nefunguje, muzes sednout ke zdrojaku a sam to napravit.
Synteze: Ale to chce uplne nehoraznou spoustu prace, usili a casu. Pokud ho mas a bavi Te ho mrhat timhle zpusobem—pak nemas asi duvod s prechodem na Linux otalet. Pokud ale chces k pocitaci sednout a pouzivat ho, potom mam vazne dojem, ze (nejen pripadne budouci Tiger, ale i dnesni) Panther, se vsemi svymi nedostatky, je asi nejlepsi volba.
— zzen 10.11.2004 23:40 #
Ano MaLére, vypadá to tak, že kdyby Apple dělal veřejné betaverze, bude mít tunu betatesterů zdarma, kteří mu ještě rádi budou posílat bugreporty.
Ale myslím, že v praxi by to bylo naopak. Zavedení veřejných betaverzí, investice do infrastruktury, poplatky za přenesené terabajty dat, pracovníci pro přijímání a vyhodnocování reportů k betaverzím—to vše by možná bylo možno účelněji investovat do rozšíření QA oddělení.
Neříkám, že veřejné betaverze by nemohly pomoci. Ale ze svojí zkušenosti vím, že odezva veřejnosti bývá o několik řádů za očekáváním. Možná by pomohlo, kdyby Apple lidi k reportování nějak motivoval—třeba každému kdo objeví zásadní bug pošle tričko nebo něco takového.
— zzen 11.11.2004 00:03 #
... kdyby updaty byly vzdy jen na jednu danou vec: apache, postfix, safari atd… protoze treba chci mit jednu vec v nejaktualnejsi verzi a dalsi ve vyvojarske a treti v absolutne zastarale. jenze tady jde zrejme komerce proti rozumu – podle me ty obrovske all-in-one zaplaty jsou aby se prostemu uzivateli nezdal os x prilis chybovy.
a kdyz uz tu zaplatu vydaji tak aby neprestalo pro zmenu fungovat neco jineho… to neni tak moc.
— czeXit 11.11.2004 00:17 #
— agent 11.11.2004 10:48 #
— agent 11.11.2004 10:51 #
— agent 11.11.2004 10:55 #
a) prominte, jaky operacni system jste psali, ze mate relevantni zkusenosti? ;))))
b) jelikoz SOUCASNY system EVIDENTNE a PROKAZATELNE nefunguje, bylo by vhodne, aby Apple bud investoval do verejneho betatestu, nebo do zlepseni sveho QA oddeleni. To co predvadi od nastupu destiky je dost peklo. Stavajici chybovost system me extremne toci a Apple za to budu kritizovat velmi
Czexit: sorry, ale pokud si tak haklivy na chyby, nezbyva nez si je opravovat sam. Apple je veden zajmy vetsiny zakazniku – a to je maximalne jednoducha sprava. Kdyby se na ne vyvalilo kazdy mesic 15 novych bezpecnostnich zaplat, asi by moc nechapli ktera bije. O updatech verzi nema smysl se bavit vubec – takhle je to aspon trochu strelba na jisty terc, jinak by to bylo uz permanente “pohyblive”.
— Martin Lér 12.11.2004 04:32 #
— czeXit 12.11.2004 09:14 #
”...SOUCASNY system EVIDENTNE a PROKAZATELNE nefunguje…”
Opravdu? Jaktoze jsem si toho nevsiml?
Aby byly udaje o funkcnosti OS relevantni, musi byt nejak statisticky podlozene (a srovnane s ostatnimi platformami). Muzete zjistit, ze i kdyz tady mate problem, porad je nejmensi z moznych. Bez statistiky ta diskuse nema smysl. (napr. Kolik % uzivatelu ma problemy s FW disky na MacOS X, kolik na ruznych distrech linuxu, kolik na ruznych Win…)
— nemo 12.11.2004 10:16 #
czexit: firewall je zaklad statu!
— Martin Lér 12.11.2004 10:39 #
s czeXitem na hranici, ooo, steve odpust mu ty kacirske kydy :D
— czeXit 12.11.2004 10:58 #
— agent 13.11.2004 12:56 #
:)
— czeXit 13.11.2004 13:24 #
— agent 13.11.2004 15:57 #
Kdo se ma porad koukat na rss, ze tady pribyl nejakej vas trapnej blabol.
— j|m 13.11.2004 16:43 #
— micker 17.11.2004 18:55 #