Na nejakej z mych RSSek sem ten rozhovor cetl, ale hledat uz to nebudu :) Kdyby presel Apple na intel tak ten by byl dneska nekde uplne jinde jak by Apple diktoval – 64bit, dualcore, 2GHz a nasobic maximalne 2x FSB :)
Spolecny prechod OS X + Intel = kdyby kdyby kdyby…ale muj PowerBook by ho uz asi tou dobou taky schytal. Nevim jak by se zachovali k OS 9, protoze ze dne na den pohrbit kompatibilitu (zadny Classic na intelu) by bylo pro nekho neunosne.
ňekl bych, že tehdy udělal Apple zásadní chybu, když přechod k Intelu odložil. Rozhodně by se lépe odlaďoval OS X pro Intel v konkurenci W2k/WXP než bezpečnostně znatelně vylepšeného WXPSP2 či Longhornu. Rovněž by se switch příznivě odrazil v cenách, jablíčkáři by nemuseli utrácet za předpotopní procesor v zastaralém hw tolik, co za Intel. Design strojů a omalovánky a la OS X by zůstaly tradiční applovské (jako hlavní tahák pro nákup Maca). Ale Apple je příliš malá firmička na to, aby držela krok např. s MS či Adobe a to je fakt, který podle mého může Applu strhnout vaz. Stačí sledovat, jak se Apple snaží pro svých 0,?% desktopů vyvíjet svůj vlastní Explorer (Safari), MediaPlayer (I-tunes), Office (Pages) či grafické “profi”-blbinky (FinalCut, Apperture). Co na tom, že téměř ve všech oblastech již existují řádově lepší aplikace? I vývoj “znovuobjevování Ameriky” něco stojí. Co když opožděný switch nedopadne tak úplně, jak si Jobs maluje?!
jj, FinalCut je profi blbinka a iTunes nahrada WMP :))) Safari vs. Explorer radsi nekomentovat, protoze skoro vsechno je lepsi nez tenhle bazmek. iWorks beru, jestli to nezlepsi a nepridaji Numers, tak to klidne muze jit do kytek, jako AppleWorks. Tady se ovsem situace bude menit s ODF a certi vedi, jak to dopadne. Pravdou je, ze to vsechno neco stoji, ale jaksi se to zatim bohate zaplatilo, takze kde je problem?
Jarda: ad radove lepsi aplikace to bych se asi i hadal. Ano, treba Pages nejsou dobry pokus, ale “profiblbinky” jsou VELICE uspesne programy, FinalCut totalne zvalcoval Premiere a myslim ze dost zatapi i Avidu v urcitych segmentech. Stale si take myslim, ze Safari je nejlepsi prohlizec pro Maca ve smyslu kombinace integrace se systemem, funkci a podobne. V tomto proste nesouhlasim, aplikace delane Applem maji sve opodstatneni a jsou soucasti uspechu Apple. A nemyslim si, ze jim to strhne vaz, nebot tuto strategii USPESNE aplikuji jiz radu let, software ma komercni uspech, tak kde je problem?
A ze to nedopadne jak si maluje Jobs: inu, nevime, jak si to maluje, ale nebojim se. pokud v pripade, ze se oznamil prechod na jinou hw platformu, se toto na prodejich SOUCASNYCH modelu defakto nepozna, tak verim ze nove pocitace budou jeste mnohem vic zadane.
Pavel Racek: objektivni znamena pomlouvajici Apple? (s tou prvni casti prispevku nediskutuji, ale s tou druhou, o aplikacich, pomerne zasadne nesouhlasim).
@hroch32: Tady zřejmě někdo nepochopil, co jsem měl na mysli. Nesrovnával jsem kvalitu Safari vs. IE, I-tunes vs. WMP atd. (a už vůbec ne v rámci Mac-platformy), ale snahu Applu být malým Microsoftem, tzn. integrovat prohlížeč webu, multimediální přehrávač etc. A kdo trošku sleduje situaci, musí uznat, že v poslední době Apple víc než kdy jindy přichází s vlastními aplikacemi. Že se to zaplatilo, je pravda, ale ještě nedošlo k onomu velkému třesku (oficiálnímu vypuštění Intel-Maců)...
@Malér: Mám dojem, že na úspěchu FinalCutu má svůj podíl i rozhodnutí Adobe ohledně Premiere, Safari přes integraci se systémem může jen těžko soupeřit (stejně jako IE na Windows) s funkčně nadupanou inovátorskou Operou.
S prodejem současných počítačů může mít ohlášený switch hodně společného, sám jsem měl vyčleněny penízky na nákup Maca a couvnul, když byl právě ohlášen chystaný switch (z okolí vím, že nejsem jediný). Nepomlouvám Apple, ale ani se nábožně nakousnutému jablku neklaním. Právě používám WXPSP2 a určitě nejsou horší než Tiger (ale ani lepší). Je to prostě jiný systém. Nebylo mým cílem odstartovat tady flame “co je lepší”, protože každý soudný člověk, který se potkává s různými systémy, nemůže dát na takto neadekvátně zjednodušenou otázku jednoznačnou a vážně míněnou odpověď.
Jarda: Osobne se domnivam, ze ze strany Apple je to do urcite miry komercni nutnost, do urcite miry sebeobrana. Pokud potrebuje bojovat o prosazeni platformy jako takove, a platforme chybi nektere programy, pripadne nejsou dost kvalitni, tak je proste udela sam. To je typicky priklad Safari. Ja sem uzivatel, ktery preferuje vhodnou kombinaci dobrych funkci a intuitivniho, pohodlneho ovladani, a proto jsem vzdy po kratke chvili Operu odlozil (nehlede na to, ze donedavna nebyla ani po strance zobrazovani tak vyspela, jak by mi vyhovovalo a proste zobrazovala chybne). Safari je proste jednoduchy, ale velice jednoduse a prijemne pouzitelny prohlizec, ktery ma sve chyby, ale stale je vyvazuji ta pozitiva (a socialni jistoty). iLife – nevim jak dukladne sledujete Macy, ale dovolim si tvrdit, ze kdyz Apple prichazel s iMovie, iTunes ci iDVD, podobne efektivni programy pro uzivatele proste jeste neexistovaly. mimochodem, bez iTunes by nebyl iPod, takze zrovna tento priklad je uplne zcestny.
Opet nerikam ze neexistuji nabusenejsi softy, ale v pripade Apple je dulezity pomer funkce/pouzitelnost. Jako totalni amater jsem napoprve sestrihal filmecky v iMovie behem par chvil a byl jsem spokojen, co vic chtit. Resp. vetsinu doby co ja sem strihal se kolega snazil na Widlich rozchodit FireWire a Premieru ;) (rok 2001, pokud si dobre pamatuji).
Pages jsou z meho pohledu problematicky software, ale Keynote je opet vitez – v nicem jinem prezentace uz nechci delat :).
Ad profiprogramy, s tema od Apple tolik do styku neprijdu, ale domnivam se dost jiste, ze za koncem Premiere na Macu stal uspech FinalCutu a nikoliv obracene.
Jinak nerikam, ze vzdy se vsemy kroky Apple souhlasim, resp. casto jsou mi jedno, nekdy chapu ze u uzivatelu maji spis negativni ohlas (napriklad likvidace Win verze Logicu a podobne), ale jinak strategii Apple pomerne rozumim. Protoze je konkurence v rade oblasti relativne mala, takze tlak na kvalitu nemusi byt tak velky, ale pro Apple jsou to klicove oblasti/produkty (grafika, film, hudba), tak se do teto oblasti vlozi sam a vytvori reseni, ktere je prizpusobene moznostem systemu, vyuziva ho lepe a vice nez produkty tretich stran a pod.
Domnivam se tedy, ze z velke casti to je “sebeobrana” Apple, jak udrzet a zlepsovat produkty v oblastech, ktere jsou dulezite, a kde neni dost vysoka jistota, ze soucasni partneri to udelaji stejne dobre, pripadne kde si Apple mysli, ze muze svymi napady prinest neco noveho (Aperture – byt technicky nedokonale, tak z hlediska UI a prace s fotkami pro me laika velice zajimave).
A pro me jako uzivatele to MA jednoznacne prinos – aplikace od Apple vyuzivaji system nejlepe, nejdukladneji. Az se takto zacne chovat i Microsoft ci Adobe, nebudu mit prilis pripominek.
ad prodeje pocitacu: staci se podivat na financni vysledky, resp. na statistiky prodeju (ktere kazdy ctvrtrok pravidelne delam) a kde ty krivky sly nahoru, ne dolu. A stejne tak z prace, tzn. u distributora Macu, nemam pocit, ze by lidi nekupovaly pocitace ;). Spis nemame co prodavat, jak moc se prodavaj ;)). Neboli – trh neformuji “pouceni” uzivatele (napriklad ja bych nyni taky Maca nekupoval), ale bezni spotrebitele. A ty pocitac nakupuji tehdy, kdyz ho potrebuji. Expritulka si tento tyden kupuje novy PowerBook 15” – proste ho potrebuje, protoze se stehuje, tecka. Nejaky cachry Apple s procesory ji nezajimaji.
Mimochodem, poradte neco na jednoduche web stranky pro laiky. TAk na urovni rekneme keynote co do moznosti a “slozitosti”. Samozrejmne muzu to udelat v .mac nebo vygenerovat z iPhota, ale ted bych to potreboval nezavisle. Mel jsem kdysy koupene Go Live ( ver 4 pro os 8) udelal jsem v tom i dost prace ale ted bych radeji neco levnejsiho a jednodussiho. Dream je taky zajimavej ale nem cas se vsechno ucit. Sve oficialni stranky zadavam profesionalum, tohle bude jen pro kamarady.
Martin Ler – pokud jste to pochopil jako pomlouvání, pak jste to pochopil špatně. Oslovil jsem Jardu, protože s jeho vyjádřením jsem souhlasil.
Jinak Safari stále není dobrý prohlížeč. Vzpomínám si na Vaši reakci, kdy jste říkal že eBanka by si měla konečně přeprogramovat své stránky, že to mají prostě blbě a safari je skvělé. Je zajímavé, že eBanka nic nedělala a po několika upgrade safari se najednou začíná vše korektně zobrazovat ! Tak nekoukat na vše zaslepeně a ne vždy hned odsuzovat druhou stranu:)
Zkuste se například zaregistrovat na idnes na www.automodul.cz
Těch stránek co safari nezvládá jsou desítky/Camino v pohodě/
Pavel Racek: jak rikam, pomer snadnosti pouzivani Safari/problemy ktere ma u me prevazuje k Safari. Camino je napriklad pro me mene stabilni nez Safari, Firefox je lepsi, ale vubec mi nesedi k pouzivani, stejne tak Opera.
Ad kompatibilita: jedna vec je, ze to casem pujde, protoze se neco zmeni v Safari (ano, klidne se muze zacit chovat vic korektne, nebo i naopak vic nekorektne), druha vec je, ze se daji napsat veci tak, aby fungovaly rovnou…
Martine, jak vy v Quentinu vidite zmenu cen PowerPc stroju v dobe, kdy Apple uvede nove stroje na Intelech?
O kolik by ceny mohly jit dolu? Vim, ze tu odpovidal J.Remen, jen se ptam na Vas nazor/hruby odhad. Diky
davidm: podle me moc ne. neni duvod, pokud nebudou ty pocitace vyrazne vykonnejsi a zatim se prodavaji dobre, a ani moc prostor, pokud by Apple nesnizil nejak vyrazne naklady.
Spendl: urcitou roli to v tom hraje taky, ale nezaznamenali jsme v druhem pololeti, tedy po oznameni prechodu na Intel nejake problemy s prodeji, tedy problemy s nezajmem.
20: ano, aj sa som pocul chvaly na RapidWeaver, skusmo som ho stiahol a pre zaciatocnika to je skutocne velmi zaujimavy software. Fakticky ala Pages na webstranky.
Vyberie sa tema (profi navrhnuta, XHTML/CSS), doplnia udaje, vlozia fotky a je to. Bohuzial nie je zdarma.
Myslim, ze stranky v nom robi aj Honza Musil, takze ak odpovie tak odpovie :)
ja bych chtel videt tu G4 za 70 dolarů.. Když do dnešjka nejlevnější upgrade karty s jakymkoliv PPC procesorem stojej víc jak ten intel za 200 dolarů. Podle mně je PPC díky malovýrobě předražený. Procák s rozumnym výkonem v ceně do 1500-2000 Kč asi neni.
krtek: G4 (a ine PowerPC od Freescale) sa ale pouziva viac v embedded sektore (sietove komponenty, napr. Cisco, tlaciarne, riadiace stroje) takze ta cena je dost nizka.
Ceny upgrade kariet nevypovedaju o nicom, hlavne nie o marzi a celkovych nakladoch na vyrobu :)
Jednoprocak karta sa da kupit aj pod 200 dolarov, nova…
Rapid je naprosto genialni :-)) Ukazka je zde : www.shs.jahelka.cz
A pak ze to nejde jednoduse. Trvalo to tak 2 hodinky. To bych se u tech obru sotva prolouskal tutorialem… jeste jednou diky za tip.
no Jozo díom dneška se nedá sehnat za rozumnou cenu stará 68060 (Mackaři asi moc neznaj,.U nás jí má jedna firma na jednoduchý kartě do nějakejch automatů asi za 40 tis. kč. Viděl jsem PPCčka třeba jako obyč procáky u GMu a tam byly palby na zvracení (601 nebo 603 za X tisíc..)
no, nevim jestli ty reci o Pegassosu jsou namiste; preci jen Genesi Pegassos prodava, planuje G5 verzi a ted ohlasila subnotebook s variantou PPC; vim ze to neni zadna masovka, ale Freescale s ni pocita, staci si vsimnout vsech oceneni a podobnych veci ktere Genesi udelila…
...rozhodne zastaveni vyroby ze strany Freescale nevidim az tak realne.
— habros 7.12.2005 23:43 #
Spolecny prechod OS X + Intel = kdyby kdyby kdyby…ale muj PowerBook by ho uz asi tou dobou taky schytal. Nevim jak by se zachovali k OS 9, protoze ze dne na den pohrbit kompatibilitu (zadny Classic na intelu) by bylo pro nekho neunosne.
— Modrak 8.12.2005 00:30 #
http://www.appleinsider.com/article.php?id=1404
— Modrak 8.12.2005 00:36 #
— Jarda 8.12.2005 08:38 #
— hroch32 8.12.2005 09:12 #
— Pavel Racek 8.12.2005 09:14 #
— Edas 8.12.2005 09:19 #
A ze to nedopadne jak si maluje Jobs: inu, nevime, jak si to maluje, ale nebojim se. pokud v pripade, ze se oznamil prechod na jinou hw platformu, se toto na prodejich SOUCASNYCH modelu defakto nepozna, tak verim ze nove pocitace budou jeste mnohem vic zadane.
— Martin Ler 8.12.2005 09:21 #
— Martin Ler 8.12.2005 09:24 #
@Malér: Mám dojem, že na úspěchu FinalCutu má svůj podíl i rozhodnutí Adobe ohledně Premiere, Safari přes integraci se systémem může jen těžko soupeřit (stejně jako IE na Windows) s funkčně nadupanou inovátorskou Operou.
S prodejem současných počítačů může mít ohlášený switch hodně společného, sám jsem měl vyčleněny penízky na nákup Maca a couvnul, když byl právě ohlášen chystaný switch (z okolí vím, že nejsem jediný). Nepomlouvám Apple, ale ani se nábožně nakousnutému jablku neklaním. Právě používám WXPSP2 a určitě nejsou horší než Tiger (ale ani lepší). Je to prostě jiný systém. Nebylo mým cílem odstartovat tady flame “co je lepší”, protože každý soudný člověk, který se potkává s různými systémy, nemůže dát na takto neadekvátně zjednodušenou otázku jednoznačnou a vážně míněnou odpověď.
— Jarda 8.12.2005 10:53 #
— Matesak 8.12.2005 11:05 #
— Jozo Remen 8.12.2005 11:09 #
Opet nerikam ze neexistuji nabusenejsi softy, ale v pripade Apple je dulezity pomer funkce/pouzitelnost. Jako totalni amater jsem napoprve sestrihal filmecky v iMovie behem par chvil a byl jsem spokojen, co vic chtit. Resp. vetsinu doby co ja sem strihal se kolega snazil na Widlich rozchodit FireWire a Premieru ;) (rok 2001, pokud si dobre pamatuji).
Pages jsou z meho pohledu problematicky software, ale Keynote je opet vitez – v nicem jinem prezentace uz nechci delat :).
Ad profiprogramy, s tema od Apple tolik do styku neprijdu, ale domnivam se dost jiste, ze za koncem Premiere na Macu stal uspech FinalCutu a nikoliv obracene.
Jinak nerikam, ze vzdy se vsemy kroky Apple souhlasim, resp. casto jsou mi jedno, nekdy chapu ze u uzivatelu maji spis negativni ohlas (napriklad likvidace Win verze Logicu a podobne), ale jinak strategii Apple pomerne rozumim. Protoze je konkurence v rade oblasti relativne mala, takze tlak na kvalitu nemusi byt tak velky, ale pro Apple jsou to klicove oblasti/produkty (grafika, film, hudba), tak se do teto oblasti vlozi sam a vytvori reseni, ktere je prizpusobene moznostem systemu, vyuziva ho lepe a vice nez produkty tretich stran a pod.
Domnivam se tedy, ze z velke casti to je “sebeobrana” Apple, jak udrzet a zlepsovat produkty v oblastech, ktere jsou dulezite, a kde neni dost vysoka jistota, ze soucasni partneri to udelaji stejne dobre, pripadne kde si Apple mysli, ze muze svymi napady prinest neco noveho (Aperture – byt technicky nedokonale, tak z hlediska UI a prace s fotkami pro me laika velice zajimave).
A pro me jako uzivatele to MA jednoznacne prinos – aplikace od Apple vyuzivaji system nejlepe, nejdukladneji. Az se takto zacne chovat i Microsoft ci Adobe, nebudu mit prilis pripominek.
— Martin Ler 8.12.2005 11:09 #
— Martin Ler 8.12.2005 11:13 #
— Edas 8.12.2005 12:06 #
— Martin Ler 8.12.2005 12:27 #
Jinak Safari stále není dobrý prohlížeč. Vzpomínám si na Vaši reakci, kdy jste říkal že eBanka by si měla konečně přeprogramovat své stránky, že to mají prostě blbě a safari je skvělé. Je zajímavé, že eBanka nic nedělala a po několika upgrade safari se najednou začíná vše korektně zobrazovat ! Tak nekoukat na vše zaslepeně a ne vždy hned odsuzovat druhou stranu:)
Zkuste se například zaregistrovat na idnes na www.automodul.cz
Těch stránek co safari nezvládá jsou desítky/Camino v pohodě/
— Pavel Racek 8.12.2005 12:44 #
Ad kompatibilita: jedna vec je, ze to casem pujde, protoze se neco zmeni v Safari (ano, klidne se muze zacit chovat vic korektne, nebo i naopak vic nekorektne), druha vec je, ze se daji napsat veci tak, aby fungovaly rovnou…
— Martin Ler 8.12.2005 13:20 #
O kolik by ceny mohly jit dolu? Vim, ze tu odpovidal J.Remen, jen se ptam na Vas nazor/hruby odhad. Diky
— davidm 8.12.2005 13:37 #
— jakubt 8.12.2005 13:40 #
— Špendl 8.12.2005 15:00 #
davidm: podle me moc ne. neni duvod, pokud nebudou ty pocitace vyrazne vykonnejsi a zatim se prodavaji dobre, a ani moc prostor, pokud by Apple nesnizil nejak vyrazne naklady.
— Martin Ler 8.12.2005 15:15 #
— Martin Ler 8.12.2005 15:17 #
Vyberie sa tema (profi navrhnuta, XHTML/CSS), doplnia udaje, vlozia fotky a je to. Bohuzial nie je zdarma.
Myslim, ze stranky v nom robi aj Honza Musil, takze ak odpovie tak odpovie :)
— Jozo Remen 8.12.2005 15:21 #
— krtek 8.12.2005 16:31 #
— Edas 8.12.2005 16:44 #
Ceny upgrade kariet nevypovedaju o nicom, hlavne nie o marzi a celkovych nakladoch na vyrobu :)
Jednoprocak karta sa da kupit aj pod 200 dolarov, nova…
— Jozo Remen 8.12.2005 16:57 #
— Martin22 9.12.2005 11:34 #
Diky
— Edas 9.12.2005 13:55 #
A pak ze to nejde jednoduse. Trvalo to tak 2 hodinky. To bych se u tech obru sotva prolouskal tutorialem… jeste jednou diky za tip.
— Edas 9.12.2005 20:42 #
— krtek 9.12.2005 22:07 #
...rozhodne zastaveni vyroby ze strany Freescale nevidim az tak realne.
— Martin K 12.12.2005 14:59 #
— Martin Ler 12.12.2005 15:55 #
— Shadow 13.12.2005 21:42 #