WWDC 2007 - nejhorší keynote historie?

12. 06. 2007, 2:07 · Nakousnutá jabka

ikonkaI takové reakce se objevily :). Inu, pojďme se na to podívat trochu podrobněji.

Žádné zásadní novinky?

Jsme zmlsaní z minulých let. Loni to byly Mac Pro, předloni šokantní přechod na Intel, v roce 2004 alespoň nové LCD a oznámení Mac OS X Tiger, v roce 2003 PowerPC G5. Takže v posledních letech vždy nějaká pecka, která ne vždy měla přímou souvislost s vývojařením. Letos Steve vytáhl nové funkce z očekávaného systému, o kterém se VÄšDÄšLO, že obsahuje ještě neohlášené funkce. A žádná z nich není tak bombastická, aby si publikum sedlo na zadek. O tom, že na iPhone bude možné vyvíjet aplikace se rovněž vědělo, Steve před několika dny defacto potvrdil, že to není otázka zda, ale kdy. Příjemné bylo uvedení herních vývojářů – hry od id software se na Maca naštěstí dostávají přes Aspyr, stejně jako některé tituly od EA, uvidíme, co přesně bude znamenat vystoupení obou “otců-zakladatelů” pro Apple – zda se dostanou mezi “prvoligové” platformy, které si obstarávají přímo vývojáři. Vystoupení herních vývojářů bylo příjemné, ale ne zásadní, takže opravdu nečekaná a zásadní novinka je Safari 3 pro Windows.

Mimochodem, teď jsem narazil na zprávu, že EA to bude dělat pomocí engine Cider, o kterém jsem psal loni. Budu se muset podívat na některou z již uvedených her, jak to vlastně v praxi dopadá. Vedlejší efekt – žádné hry vytvořené pomocí Cider nebudou pro PowerPC stroje.

Apple také udělal po mnoha letech zásadní změnu designu svých stránek – v poslední době přestaly některé stránky zapadat do používaného konceptu, tak to Apple změnil všechno. “Záložkový” design používal někdy od počátku roku 2000, postupně ho aktualizoval až do dnešních dnů.

Safari 3

Safari 3 pro Windows je docela překvápko, druhé překvapení následuji u uživatelů, kteří si ho snaží nainstalovat – moc nefunguje. Na ne-EN verzích rovnou padá na hubu, na EN verzích je nestabilní a chybně zobrazuje. Inu, spíš alfa než beta, možná mohl Apple chvíli počkat a zatím to dát jen vývojářům a vychytat ty nejhorší bugy. Takhle si obávám se uřízl docela slušnou ostudu, zvlášť s docela siláckým tvrzením, že je velký vývojář pro Windows. To sice je, ale iTunes, které osobně v podstatě miluji, řada lidí na Win dost nenávidí kvůli nestabilitě a “divnému chování”. Safari 3 mi na Macu funguje, zatím jsem si všiml dvou milých drobností – možnost změnit velikost pole pro vkládání textu bez ohledu na nastavení stránky a upozornění, pokud je ve formuláři nějaký vyplněný obsah – takovou stránku nelze zavřít omylem. Bohužel občas to bude možná spíš otravné, protože to bude upozorňovat na libovolný vyplněný formulář.

A přestalo mi fungovat otevírání linků z NetNewsWire do záložek v pozadí, vše se otevírá do nových oken. Ohavné.

Mac OS X 10.5 Leopard

Co překvapilo nepříjemně, je absence betaverze pro vývojáře, kteří nejsou na WWDC. Nechce se mi tak docela souhlasit s názorem, že tím byli odfiltrovaní jen “významní” vývojáři, to by to Apple dal jen nejvyšší skupině vývojářů a ne všem na WWDC. Předpokládám, že beta by se mohla dostat ostatním do rukou příští týden, neboť jinak bude Apple nutit své platící vývojáře, aby si betu Leoparda někde potupně kradli.

Kompletní přehled všech funkcí Leoparda najdete na webu Apple, včetně screenshotů a videí. Bohužel nejsou ještě známé hardwarové požadavky.

Prezentace Leoparda byla z půlky opakování věcí z loňska, ale dočkali jsme se nových funkcí. Upravený je Desktop a Dock – Dock je nyní lesklý a více 3D (včetně odrazů objektů za ním – peklo), menu je průhledné a je skrz něj vidět obrázek na ploše. Uvidíme v praxi jak to bude použitelné/přívětivé a zda to půjde rozumně vypnout. Dock obsahuje funkci, o které se kdysi hovořilo jako o Piles, nyní je nazývaná Stacks – prostě hromada ikonek schovaná pod jednou. Není nutné používat jen na dokumenty, lze i na aplikace a používat jako svého druhu spouštěč aplikací. Zásadní novinkou je zrušení všech grafických variací rozhraní, zůstává jediné, které známe ze současných iTunes.

iTunes se shodou okolností podobá nový Finder nejen vzhledem, ale i funkcemi. Například Cover Flow ve Finderu slouží pro rychlé obrazové prohledávání složky – tak dlouho budete listovat, až najdete ten správný dokument. Upravený je i Sidebar pro snazší přístup k počítačům na síti a vyhledávání. Mimochodem, nové ikonky složek!!

Užitečnou funkcí bude QuickLook, umožňující prohlížení řady dokumentů přímo z Finderu – obrázky, videa, PDF, Word, Excel a Keynote dokumenty a další – není nutné spouštět žádnou aplikaci, prohlížeč se otevře přímo ve Finderu a lze ho zvětšit na celou obrazovku (ideální pro videa :). Mělo by se jednat o modulární architekturu, takže i další formáty by měly být do budoucna podporované.

Mě osobně potěšilo “Front Row 2.0” – Apple použil Back Row z Apple TV, což dává docela smysl. Jednak je modulární (kéž by to Apple otevřel oficiálně), druhak udržovat dvě různé mediální rozhraní je nesmysl. A považuji to za klasickou ukázku vývoje v Apple – nejdřív první, relativně omezená verze jako otestování konceptu, následovaná více otevřeným rozvojem.

Jsem zvědav na praktické použití Spaces, vypadá to pěkně, když jsem s tím (před lety, hlavně ještě na starých systémech) koketoval, nikdy mi to nepřišlo pro můj způsob práce (kombinující obvykle řadu aplikací) vhodné.

Další funkce viz web Apple, prosím :).

Vývoj pro iPhone

Aplikace pro iPhone = webová aplikace. Aplikace podle všeho nebude možné do iPhone ani instalovat, prostě se pustí z webu. Budou ovšem mít prostřednictvím určitých funkcí přístup k některým vlastnostem iPhone, jako volání, poslání mailu či přístup do Google Maps. Bez podrobnějšího vývojářského popisu asi nemá smysl hodnotit použitelnost, je ale jasné, že to bude výrazně omezenější využití, než u libovolné client-side aplikace. Škoda.

Mimochodem, bez Safari pro Windows by ani nešlo pořádně realizovat tento plán, takže uvedení Safari není jen kvůli tomu, aby Apple konal dobro (či zlo, záleží na pohledu), ale aby bylo možné snáz vyvíjet aplikace pro iPhone.

K jednotlivým tématům se asi ještě v průběhu času vrátím podrobněji, až se objeví více informací.

Trvalý odkaz na tento příspěvěk

  1. Par zajimavosti o kterych nebyla na keynote rec: http://www.hardmac.com/news/2007-06-11/#6875

    — Kichi    12.6.2007 02:12    #

  2. S tim NetNewsWire je to divne. Me to normalne funguje do zalozek, stejne jako doposud. (NetNewsWire 3.0, Safari 3.0).
    A co se mi libi hodne, to je vyhledavani (command+F) a KONECNE moznost zmensovani a zvetsovani PDF fajlu pomoci command+ +/-.

    — Mr. Cidermaster    12.6.2007 04:56    #

  3. Jeste k iPhonu ;): Jak jsem videl to demo aplikace na iPhonu, tak se mi to zdalo jako pekne vyuziti microformats. Treba novy Mail v .Mac je uz umi. Ale nove Safari se nezda ze by je podporovalo, tak nevim. Mimochodem chcete-li si je vyzkouset, tak je umi posledni NetNewsWire.

    — Mr. Cidermaster    12.6.2007 05:12    #

  4. Záložky v Safari lze i naopak: okno -> záložka

    — Martin Sluka    12.6.2007 07:57    #

  5. Kichi: No parada, mne hodne zaujalo toto:

    “Leopard brings a quicker way to switch between Mac OS X and Windows: Just choose the new Apple menu item "Restart in Windows." Your Mac goes into "safe sleep" so that when you return, you’ll be right where you were. It’s much faster than restarting the computer each time. Likewise, a "Restart in Mac OS X" menu item in the Boot Camp System Tray in Windows makes for a faster return to Mac OS X. With Windows hibernation enabled, you can pick up where you left off.”

    To vypada docela luxusne, treba na hrani her pod Win v plne rychlosti… Netreba se starat o ukladani otevrenych dokumentu atp, proste se vratim tam kde jsem skoncil :-)

    — AndroidCZ    12.6.2007 08:26    #

  6. Nevim jak se mi to povedlo, ale Safari pod woknama mam bez fontu, takze vidim jen obrazky.
    Decka pozorte, problem neni mezi klavesnici a zidli, dvoum kolegum to dela uplne totez :)

    purporte[X]    12.6.2007 09:06    #

  7. Android: jo, tak takovyhle prepinani do Windows se mi libi, to je pekny!

    Martin Ler    12.6.2007 09:27    #

  8. Já jsem osobně docela odvařenej z toho QuickLooku. A už vůbec nechápu, že to lidi přehlížejí jako “neužitečnou blbůstku”. Pro mě zásadní jak blázen, těšim moc.

    Naopak se trochu bojim, co udělá nová koncepce Docku s mým dockem vpravo. Dole ho mít nechci a doufám nikdy mít nebudu.

    — Petr Staníček    12.6.2007 09:30    #

  9. Android: Jo jo, hned co Microsoft dodělá ve Vistě hibernaci do použitelné verze a nikoliv k restartu po každé dehibernaci.

    — Pepa    12.6.2007 09:43    #

  10. Prekvapuje me, ze porad prodavaji iLife a iWork 06. Cekal jsem teda aspon nejakou zminku na WWDC. Nebo by se aspon mohli okuknout do kalendare, co se ted pise za rok.

    Aplikace pro iPhone jen AJAXem v Safari ? Pres GPRS ? Co kdyz jsem mimo signal ? Je videt, ze v americe jsou s telefonama opravdu pozadu, jinak by je tohle nemohlo napadnout. Jsem zvedavy, jak dlouho bude trvat, nez nekdo prijde na to jak instalovat “normalni” aplikace…

    — Pavel    12.6.2007 09:46    #

  11. 2 Pixy: Radost z QuickLooku s tebou sdilim, ale jen castecne. Pekna featura, ale fest leze do RAM. Priklad z realneho zivota: pustim iTunes v rezimu tabulkoveho vypisu bez nahledu alb: zabira kolem 80 MB RAM. Prepnu se do modu Cover Flow a projedu z jednoho konce na druhej (neco kolem 100 obrazku, prumerne to jsou JPEGy o velikosti 300×300, ktere maji tak 50-100kB (* 100 ks mame 10 MB), najednou iTunes ma v RAM pres pul Giga! Cim to asi bude… cachovani… skvela to vec…

    purporte[X]    12.6.2007 10:12    #

  12. ono je safari nepouzitelny i na macovi – spolehlive me sapdne tak do deseti minut temer pokazdy

    PiDiBi    12.6.2007 10:22    #

  13. smarja, bezte si svy mindraky z toho ze neumite pouzivat pocitac lecit nekam jinam. na vykriky “me Safari spadne do deseti minut” tady FAKT nejsem zvedavy, to sou priserny blaboly!!! asi zavedu diktaturu

    Martin Ler    12.6.2007 10:32    #

  14. Hardwarove pozadavky 10.5 server:

    Macintosh server or desktop computer with an Intel or PowerPC G4 or G5 processor
    At least 512MB of RAM
    At least 10 GB of available disk space.
    Built-in FireWire

    zdroj: http://www.apple.com/server/macosx/specs.html
    Pro neserverovou verzi bych ocekaval neco podobneho.

    — straw    12.6.2007 11:00    #

  15. vyvijet aplikace pro iPhone pres AJAX je asi kompromis, kdyz se rikalo jak je apple vnitrne rozdeleny zda to povolit ci ne, ale osobne si myslim, ze to lidi docela zaskocilo:)

    jako abych mohl pouzivat nejakou aplikaci od tretich stran tak musim byt online? jako fakt v 99% jsem offline na mobilu a prakticky se pripojim abych odeslal maily, je to ale i cenou ktera je v cechach fakt vysoka.

    Jinak souhlasim, ze lidi jsou zmlsani novinkama a toto mohlo pusobit dost chude, kazdopadne nasadili latku vysoko a proste ji nepreskocili, bohuzel to znamena pokles akcii a takovou nejistotu.

    Uvedeni nakyho zeleza by pomohlo, proc neuvedl novy mac booky az vcera? Nebo proc takovy bombasticky featurky leoparda uvedl vsechny uz pred rokem?

    To je 300featurek a uvedl prakticky ty samy, znamena ze nemel proste co novyhi ukazat, coz pusobi zvlastne.

    [8]kdyz ho mate napravo nepletou se vam tam ikony, ktere se vytvareji vpravo? Ja ho mam nalevo a celkem ok.

    — den    12.6.2007 11:29    #

  16. Asi jsem exot, ale mne Safari 3.0 nepadá a používám ho ted na třech pocitacich… už asi pět hodin…:-) ...tedy samozrjeme na všech je MacOS X 10.4.9 Windows jsem zatím nikdy nepotřeboval a tedy nepoužívám.

    Radek.S.    12.6.2007 11:30    #

  17. Mám pocit že apple poslední dobou trochu usnul na vlně úspěchu a už nedělá věci tak kvalitně, proto si i myslim že když pudou akcie dolu tak se zase (snad) proberou

    jinek co se týče Leoparda, mě se líbí určitě to bude krok vřed… hlavně to GUI a Dock jsou povedený

    — Bzuk    12.6.2007 11:33    #

  18. maler: nejakej podrazdenej po ranu :)
    to bylo vyjadreni touhy po tom, ze to konecne bude stabilni a nebudu muset pouzivat FF, na novou verzi safari ve stabilnim provedeni se tesim a to dost

    nechapu souvislost mezi pouzivanim pocitace a tim ze na nem pada aplikace, ale rad s epoucim

    safari je super rychly, bohuzel zatim nepouzitelny.

    PiDiBi    12.6.2007 11:44    #

  19. Co se tyce RAM, tak nezapominejte, ze Leopard je napsan v Objective-C 2.0, ktere automaticky uvolnuje pamet, kdyz uz je nepotrebna. Neexistuje prakticky jedina komplexnejsi aplikace, ktera “neleakuje”... Napr. Safari se po delsim case rozmuze ne nejakych 200MB pameti, zavirani oken nepomaha… Coz by samozrejme melo byt vyreseno… Takze te RAM bych se zas tak nebal…

    — Krystof Vasa    12.6.2007 11:54    #

  20. A nový webový stránky applu semi taktéž líbí – lépe vystihují zaměření v čem nám soudruzi;-) z Cupertina kšeftujou (Mac, iPod+iTunes, iPhone)

    — Bzuk    12.6.2007 11:58    #

  21. pidibi: no kdyz tady ctu blaboly typu “pada mi po deseti minutach”, tak si fakt musim myslet, ze to je hloupym uzivatelem. Pouzivam VYHRADNE safari, nepada. Ale neni rychly.

    Martin Ler    12.6.2007 12:24    #

  22. Jedna spiklenecka :) Treba toho apple predved schvalne malo a to ze spadnou akcie mu prijde vhod, muze tak nejaky levnejs zpatky koupit a usetri na dividendach :) Taky je mozny, ze proste nejaky pecky v rukavu maj, ale proc porad prekvapovat, kdyz je dostatecne velkej hype kolem Iphone. Az se zacne prodavat a trochu to pomine, tak zase bum a prijdou treba s necim novym. PS: asi bych nemel pit to pivo na slunicku .-)

    — martinjindrich    12.6.2007 13:17    #

  23. Hmm, chytrej redakcni system, blbosti rovnou skrta:-)

    — martinjindrich    12.6.2007 13:18    #

  24. Den: No jako kompromis mi to moc neprijde, protoze kdyz je tam Safari, tak aplikace jdou provozovat jaksi automaticky, leda by z toho odstranili podporu pro Ajax. Neco rikal, ze bude mozne ze safari, tedy potazmo z aplikace z venci iniciovat hovor, coz mi teda prijde ze povolili zrovna to nejnebezpecnejsi, co si lze vubec predstavit. Kdyby normalne implementovali Javu (aspon J2ME), meli by mnohem min starosti.
    Aplikace pres Ajax se asi bez pripojeni neobejdou, coz navrharum, kteri s telefonem asi nikdy neopustili pokryti firemni Wifi, nedoslo. Ach jo.

    — Pavel    12.6.2007 13:28    #

  25. Nove Safari mi padlo pri pozerani streamovaneho divx videa z joox.net ale zhodilo to aj Camino 1.5. Inak vobec nepada a je rychle!

    — Marek Macak    12.6.2007 13:37    #

  26. Na QuickLook se taky moc teším. Čekám leta až je to napadne udělat. Pro někoho kdo používá tuny dokumentů je to docela zásadní věc.

    Dráteník    12.6.2007 13:40    #

  27. pavel: zakazat ajax? jako JavaScript?

    Martin Ler    12.6.2007 13:58    #

  28. [27]no jasne, to proste nejde, to by to byl zase baby broswer, spis mi to cely prislo, ze proste apple nestiha, asi ma malo lidi;)

    vsechno zajimavy uvedl a ted jen pracuje na doladeni a pripravu to vyvalit na trh, takze blabol typu: [17]“Mám pocit že apple poslední dobou trochu usnul na vlně úspěchu a už nedělá věci tak kvalitně,” je proste blbost, hold pockejme si, ale hulan si smlsnul;

    — den    12.6.2007 14:06    #

  29. 27: Nee, nemyslim ze se to stane, to by byli blazni, psal jsem to proto, ze to by byl jediny zpusob jak zaridit aby Ajaxove aplikace nesly v Safari provozovat, kdyz uz to bude mit Safari a pripojeni k Netu. Takze tohle zrovna za “otevreni platformy pro third party” nejde povazovat.

    Ale ono i na to casem dojde. Nejdriv neco jako widgety, a pak normalni MacOS X aplikace. Uzavrit platformu je vetsi prasarna nez chranit pisnicky pomoci DRM. Snad to Stevovi casem taky dojde, zvlast jestli se iPhone nebude prodavat tak skvele jak cekaji.

    — Pavel    12.6.2007 15:12    #

  30. Včera jsem byl zklamán, ale když se koukám na screenshoty a videa, tak se mi to i líbí.

    Jo, iTunes s CoverFlow jsou pomalý, ale je tu taky Core Animation, které by CF měly zrychlit (a podle mě i zrychlí). Stejně tak budou právě kvůli CA rychlejší i věci jako Quick Look. Jenom nechápu – v QL se dá přepnout do full screenu, v QT (basic) ne.

    Piles jsou skvělá věc a kdyby to šlo nějak nacpat do tygra, bylo by to super, protože na ploše mám extra bordel, co se mi nechce třídit.

    Nový finder je skvělý a IMHO napsaný komplet znova.

    Jo a další, úplně přehlížená (netušim proč) věc – Mac OS X už je oficiálně UNIX. Ne UNIX-based, ale UNIX.

    — running    12.6.2007 15:19    #

  31. ad Safari 3.0:
    Myslim si, ze mi Safari 3.0 nakoplo webbrowser Shiiru – pokud vim, vyuziva stejny WebKit (ci jak se tomu rika) jako Safari. Pri otevreni linku do tabu se link nenacte, musi se znovupotvrdit; nekdy Shiira padne. Ma nekdo obdobnou zkusenost?

    — straw    12.6.2007 15:51    #

  32. Stálo by to to za zřízení zdi nářků po každé Apple akci :)) Mě se Leopard po prohlídnutí Apple webu líbí, a určitě za těch 129 USD stojí (tolik jsem teď pratil za prase na grilování a to má kratší životnost). A po pravdě nevybavuji si moc věcí co by mi scházelo (případně jdou nahradit SW 3 stran). Jen jsme čtením analitických věšteb čekali nějakou další pecku.

    A u iPhone stále stahujeme kůži vlkovy co ještě nevyběhl z nory. V lednu se naříkalo že nepůjde nijak rozšířit, teď naznačili že to nějak půjde. A já vsázím bečku Plzeňského, že v 2008 tam půjdou cpát vlastní aplikace. Jako by jsme je neznali s tím marketingem. (Viz. aTv)

    — Metal    12.6.2007 15:56    #

  33. 2 running:
    > Jo a další, úplně přehlížená (netušim
    > proč) věc – Mac OS X už je oficiálně
    > UNIX. Ne UNIX-based, ale UNIX.

    Co zajimaveho z toho plyne? Uz to bude mit nejaky lepsi terminal? Nebo se nejak predela adresarova struktura na standardni unixovou? Anebo se z toho kompletne odboura GNU? I kdyz, toho tam ani ted moc neni.

    To je tak mozna otazka odrazky navic pro marketaky alias hezka nalepka. Takovej GNU/Linux neni UNIX a nijak mu to neubira na krase :D

    purporte[X]    12.6.2007 16:26    #

  34. purporte[X]:
    > Co zajimaveho z toho plyne? Uz to bude mit nejaky lepsi terminal?
    Ano, podle tohoto: http://www.apple.com/macosx/leopard/technology/unix.html bude :).
    > Nebo se nejak predela adresarova struktura na standardni unixovou?
    Co je to “standardni unixova adresarova struktura”? Minite FHS? Je vubec nejaky Unix-like system ktery ho na 100% dodrzuje?

    — Mr. Cidermaster    12.6.2007 18:11    #

  35. Safari 3beta je na 10.4.9 (3 stroje) i Win Xp (2 stroje) zcela nepouzitelny. Takze Maler bude muset dalsiho diletanta smazat.

    — Tram    12.6.2007 18:32    #

  36. [35] nevim no, ja jsem vcera safari 3 instaloval na 10.4.9. a je naprosto stabilni, pouzivam ho s webkit a proste zadne pad

    — den    12.6.2007 19:54    #

  37. Mozna nebude na skodu si pripomenout, ze Safari (stejne jako treba Mail.app) je citlive na nainstalovane pluginy – jiz nekolikrat pri drivejsim uvolneni updatu Safari byly problemy s padanim – pomohly novejsi verze pluginu, mazani cache a mozna jeste neco, co si ted nevybavim – Safari 3 jsem nemel cas zkouset, ale uz se podle ohlasu co jsem cetl, opet problemy se starsimi pluginy opakuji.
    Takze – jestli nekomu opakovane porad pada Safari na ruznych strankach – doporucuji vyse uvedene + UTFG :)

    — Kichi    12.6.2007 21:28    #

  38. A jeste si neodpustim jeden dalsi odkaz na hardmac.com:
    http://www.hardmac.com/news/2007-06-12/#6882

    Tech zajimavych novinek je opravdu vice, nez se na prvni pohled zda… a musim souhlasit s tim, co se tam pise na zaver:
    “To conclude, Leopard brings so many new features and improvement that it can not be compared to previous updates, this is not only a new graphic or rendering design, associated to some gadgets; this is a deeper evolution opening the door to future®evolutions”
    = Leopard prinasi tolik novych vlastnosti a zlepseni, jako zadny jiny update predtim, nejde jen o novy graficky design a zobrazeni, JDE O HLUBSI EVOLUCI, OTEVIRAJICI DVERE K BUDOUCIM (R)EVOLUCIM.
    Ja osobne Applu duveruji, zatim se vzdy ukazalo, ze vi kam smeruje a proc tam smeruje…
    (Jak rikal Wayne Gretzky – dobry hokejista je tam, kde je puk, ale ten nejlepsi je tam, kde ten puk teprve bude :)

    — Kichi    12.6.2007 21:55    #

  39. Tram: to ze pada beta se nedivim. A pokud PiDiBi mluvil o bete, tak se mu omlouvam, ale z toho, ze pouziva FF jsem vyrozumel, ze ne. Kazdopadne me beta (tuk tuk) v ramci moznosti drzi.

    Martin Ler    12.6.2007 22:00    #

  40. no nevim, ale na IBook G4 10.4.9 EN Safari naprosto skvele funguje, zadny problem zatim neni. Uz se tesim na Leoparda… A na tom Safari na Windows esce neco bude… Trojsky kun :-) ...

    P.S. za pripadne chyby se omluvam, neni to dokonala cescina :(((

    — Vlad    12.6.2007 23:03    #

  41. Ještě všem těm, co nadávají na ten údajný “AJAX” – prosím, ověřte si, že víte, co to znamená webová aplikace, resp. aplikace běžící ve webovém prohlížeči. To rozhodně neznamená, že to musí být aplikace na serveru a že bez internetu nepoběží.

    Já to naopak vidím jako naprosto skvělý a geniální řešení – webový prohlížeč doplněný o nativní funkce zařízení, to je to nejsnazší, nejdostupnější a nejotevřenější vývojářské prostředí. Je to vlastně paralela widgetů v OSX – to jsou taky vlastně webové aplikace postavené na Javascriptu doplněném o nativní funkce systému a UI.

    Jsou vážně všichni tolik natvrdlí, že na tímhle řešením nejenže nejásají, ale dokonce ohrnují nos? Nejspíš si nevidí na jeho špičku…

    — Petr Staníček    12.6.2007 23:24    #

  42. Petr Stanicek: chtel bych brat tvou jistotu, ze to BUDE mozne provozovat z lokalu. Pak by to jiste bylo vyrazne lepsi, ale z toho, jak to Apple prezentuje (dival si se na keynote?) to takto mozne nebude. Pak by to totiz defacto byl Widget. Ale. Proc by Apple to nenazyval pravym jmenem a nerikal tomu widgety, kdyz jsme zvykli na “webove aplikace na lokalu” z Macka?

    Mozna bude existovat nejaky kompromis (“cache this page”), a od zacatku dumam, zda bude mozne do Safari nacist stranku z lokalniho disku (nebot to by bylo to co rikas), ale proste mam obavy, ze odpoved na toto vse bude ne. Ostatne vubec nic nevime o tom, jak bude iPhone pracovat se soubory, zda nebude podporovat jen video, muziku a obrazky jako soubory na disku a smytec.

    Uvidime v praxi, kazdopadne to co ty vidis jako “skvele a genialni reseni” vetsina uzivatelu vidi jako priserny kompromis orezavajici sluzby iPhone, resp. nutici vyvojare k ruznym workaroundum. Udelas aplikaci pro vzdaleny pristup (RDC) ciste na HTML a JavaScriptu? A dalo by se pokracovat.

    Martin Ler    12.6.2007 23:43    #

  43. Proboha, to bys chtěl jako omezit v tom vestavěném Safari přenosové protokoly na http:// a zakázat file:// nebo jak to myslíš? To je totiž jediný rozdíl – a to neberu v úvahu možný vestavěný httpd, který OSX obvykle má a pak je to http://localhost, čemuž už skoro vůbec nemůžeš bránit.

    A widgety tomu neříkají jednoduše proto, že to widgety nejsou – běží to přímo v browseru, není to samostatný (widget). Osobně jsem napsal tolik lokálních browserových aplikací, abych si troufal tvrdit, že tohle řešení JE dobré.

    Ano, tenhle kus keynote jsem si úmyslně pustil celý. Jestli chceš, můžeme se vsadit ;)

    A konečně: copak někdo řekl, že žádný vývoj nativních aplikací nebude? Že webové aplikace budou jediná možnost? Z čeho to dedukuješ – já si pustil tu část keynote ještě jednou a fakt jsem tam nic takovýho neslyšel.

    — Petr Staníček    13.6.2007 00:18    #

  44. Pixy: Mno, podle té keynote to fakt nevypadá, že by byl plánovaný jiný způsob spouštění (a vývoje) “aplikací” než přes safari a podle mě je to minimálně z hlediska použitelnosti docela špatná berlička. Už jenom to, že ke spuštění “aplikace” musím spustit safari, otevřít oblíbené záložky, najít v nich tu aplikaci a “otevřít” ji. V porovnání s klasickým spouštěním programu přes ikonku je to docela rozdíl, ne? Ale doufám, že tohle je jen první krok k tomu, aby za půl roku mohli slavnostně ohlásit, že mírnou úpravou půjde z takových “aplikací” udělat widget, který půjde spouštět “přes ikonku” a bude se tvářit jako normální aplikace, i když na pozadí to bude html v safari (stejně jako widgety v Mac Os)

    P.S.: Jinak Steve ukazoval ten novej dock na straně, takže z toho strach mít nemusíš. Taky bych se nevzdal docku vpravo.

    Hellish    13.6.2007 01:14    #

  45. Nedalo mi to a stahnul jsem si Safari 3, alespon u mne se mi potvrdila domnenka, ze Safari pada kvuli pluginum – konkretne “safaritidy” (uz se ale da stahnout nova verze), mozna jeste zlobi SafariPlus (cookies manager, ale byl jsem liny to testovat), pak nefunguje (ovsem uz Safari neshazuje) TabStop (coz nevadi, protoze varovani pri zavirani vice oken / tabu najednou je nyni integrovane v Safari) a Web Developer Additions.

    Apropos – nova nastaveni v Safari: kdy se smaze history (misto mazani downloaded items), varovani pri zavirani vice tabu / oken (misto always show tab bar) a taky je nova ikona, ne?

    — Kichi    13.6.2007 01:27    #

  46. 2 Mr. Cidermaster:
    Tise doufam, ze to co pisou o te rychlosti terminalu bude pravda, pac ten soucasnej je hodne pomalej. Je dokonce pomalejsi, nez urxvt pustene v X11.

    Co se tyce adresarove struktury, tak to nebylo mysleno moc vazne, ta v masoxu, ackoliv je hodne atypicka (Applications, Library, Developer, ...), je porad prijatelna, staci zvyknout (trvalo mi to).

    2 Pixy: Pri vsi ucte k AJAXu, je to porad mene efektivni nastroj pro vytvareni spis widgetu a utilitek, nez nejakych vetsich aplikaci. Neumim si treba predstavit jak AJAX umi pracovat s hudbou, streamem (obecne), videem a pod. Nemusime hned sahat po RDC, zajimalo by me, jestli by v tom slo napsat rozumneho SSH klienta, coz v mobilu docela dost pouzivam, nebo Jabber (ten by mel jit, je celej postavenej na XML), ale ta rychlost nevim jaka by byla.

    A nakonec, binarka je binarka, zejo. :)

    purporte[X]    13.6.2007 08:37    #

  47. Hellish: nevím, kde jsi přišel na ten kostrbatý způsob spouštění aplikací, ale jakkoli i spouštění libovolného URL není problém řešit přes ikonu na ploše, tohle teď řešit fakt nemá cenu. Víte co? Nechte mudrosloví vařených z vody, počkejte si na iPhone v reálu a teprve pak ho kritizujte.

    — Petr Staníček    13.6.2007 09:18    #

  48. Pixy: mno, ja se fakt bojim ze ses prehnany optimista. A nedivil bych se, kdyby skutecne zakazali Safari file://. Rovnez predstava, ze bych mel na iPhone httpd mi prijde jako docela vtipna, proboha, je to mobil. Sice to je postavene na OS X, ale orezanem na kost v oblastech co nepotrebuji. Uz vidim v settings polozku “Web sharing” :D. To by pak mozna byl nejmensi webserver na svete :D.

    Rad se budu mylit, ale obavam se ze:
    a) nebude mozne otevirat stranky z lokalu (pricemz tady je IMHO nejvetsi pravdepodobnost ze se mylim)
    b) nebude tam httpd
    c) do konce roku 2007 nebude mozne vyvijet normalni aplikace (zkompilovany kod) pro iPhone.

    O lahev dobreho vina? Bile pro me :)

    Martin Ler    13.6.2007 09:23    #

  49. Pixy: presne tak, pockejme si na praxi, z toho jak mluvis co vsechno tam pude by jeden mel dojem ze ho mas v ruce :). Ja sem fakt skeptik (btw s tema aplikacema to myslim tak, ze KDOKOLIV by mel mit moznost vyvijet – nepochybuji o tom, ze Apple ve spolupraci s par firmama udela nejake nove aplikace a hry na Maca a bdue je prodavat na iTunes Store…)

    Martin Ler    13.6.2007 09:25    #

  50. ...nevím, kde jsi přišel na ten kostrbatý způsob spouštění aplikací, ale jakkoli i spouštění libovolného URL není problém řešit přes ikonu na ploše…

    Takhle kostrbatě to ukazovali na tý keynote (Safari/Bookmarks/Url). Kdyby to šlo řešit ikonou na ploše, tak by to určitě na tý keynote ukázali. Navíc jsem si na iPhonu žádný plochy nevšimnul. Ale máš recht. Počkejme až bude iPhone venku a pak se ukáže kdo byl optimistimista a kdo pesimista :)

    Hellish    13.6.2007 10:04    #

  51. nebylo by nahodou na lokalni web aplikace potreba trochu vic nez jen httpd? RoR,PHP,nejaka databaze.. ?

    Jedina cesta k lokalnimu provozovani je podle mne pres Adobe Apollo nebo Google Gears, coz ale ani jedno neni jeste vyrazne pouzivane a tudiz to apple ani neimplementoval.

    Otazka je, jestli Apollo nebude k dispozici jako update v dohledne dobe.

    — PV    13.6.2007 12:22    #

  52. Pixy : Ono asi zalezi co si kdo pod tim “Web 2.0” vlastne predstavuje. Ale v keynote vyslovne zminovali Ajax, jako prostredek pro komunikaci se serverem, reagoval jsem na tohle, to opravdu jde bez site delat dost tezko. A offline aplikace v JavaScriptu, pravda, to je asi mozne, ale jak zminovali ostatni, tezko to bude na aspon neco rozumneho/pouzitelneho, kdyz to nebude mit napr. kam ukladat data (v offline rezimu). Pro me je taky dobry priklad ten SSH klient, protoze to je presne aplikace, bez ktere si svuj mobil nedokazu predstavit (vim ze to neni zrovna priklad pro masy, ale ilustrace je to myslim dobra). To jsem teda zvedavej, jak bude neco takoveho nekdo bastlit v JavaScriptu. Kdyby byla k dispozici aspon implementace J2ME, jak uz je u ostatnich telefonu zvykem, kdyz uz ne plne JDK, kdyz tam bezi plny OS X.
    Jsem taky zvedavy, jak to bude fungovat a krome toho, ze stejne jako ostatni cekam, kdy Apple prijde s moznosti instalaci opravdovych aplikaci, jeste me zajima jestli to prvni stihne Apple, nebo nejaky hacker, stejne jako v pripade AppleTV.

    — Pavel    13.6.2007 14:23    #

  53. Ja mel z keynote dojem jako kdyby ty tajne funkce co slibovali nestihli kvuli iPhone a tak je odlozili do dalsi verze jako MS ve Viste a zustali tam jen paberky ktere jsme videli. Osobne verim ze MacOSX smeruje k jeste intiutivnejsimu ovladani typu Multitouch. Mimochodem kdysi jsem nekde zahledl neco podobneho jako Stack ve studii ovladani systemu http://www.youtube.com/watch?v=SWe-TIy2Lbs

    — Ondrej    13.6.2007 15:50    #

  54. Pavel: Omyl, díval jsem se. V keynote nezmiňovali výslovně Ajax, nýbrž “like Ajax”. To je oč tu běží.

    Malér: OK, beru. Zjednodušme to na to, že “v iPhonu bude možné otvírat lokální HTML dokumenty a/nebo webové aplikace”. Souhlas? Pokud ano, tak fajn – pro tebe bílé, pro mě shiraz.

    — Petr Staníček    13.6.2007 20:28    #

  55. Ad Gears …. podle toho co vim je to jen implementace sql uloziste na strane klienta dle HTML5 (ostatne tuto cast HTML5 zavedl clovek co na tom delal v google) takze je to defacto neco co bude ci uz je nekde implementovane (ted pomoci gears), treba to iphone uz ma. Ackoliv vyhledavani v LDAPu jak ukazali na wwdc je zrovna priklad kterej to pripojeni potrebuje :)

    PS: safari 3 implementuje kontrolu pravopisu v textovych polich :)

    — Hanka    13.6.2007 22:39    #

  56. hanka: textove pole je co? input type=“text” nebo textarea?

    Martin Ler    13.6.2007 22:57    #

  57. Hanka : no nevím, ale kontrolu pravopisu má už 2ka… ...jen ji nemá automaticky zapnutou… ale zkus si v poli zmačknout apple+;

    agent    13.6.2007 23:04    #

  58. [56] Malér: oboje :o)
    [57] agent: to je na mne moooc složité, a podle mne je lepší defaultní chování kde mam zaplou kontrolu pravopisu všude nebo nikde, než to zapínat nějakou obskurní klávesovou zkratkou za zpívaní náboženské mantry, skákání na levé noze a obětovaní kůzlete :)

    — Hanka    13.6.2007 23:21    #

  59. Hanka: uf? Kontrolu v textarea ma uz safari 2, jen sem si dovolil zapnout “check as you type”. kontrolu v inputu nema.

    Martin Ler    13.6.2007 23:23    #

  60. Ještě drobnost … textové pole je pole kam jdou vkládat písmenka (teda pro mne), respektive pole kde roste text..

    Jo a trochu mne irituje (někoho to potěší), že safari styluje formuláře. Jo a konečně správně zobrazuje některé stranky na idnesu s takovým tím postraním boxem (klasika je fotbal)

    — Hanka    13.6.2007 23:27    #

  61. [59] No, tak to jsem nevěděla, asi ta zkratka co říkal agent bude na to “check as you type” :) Asi bych měla jít zapíchnout kůzle :)

    — Hanka    13.6.2007 23:29    #

  62. Pixy: Myslim ze nema cenu hadat se o slovicka jestli rekli “Ajax” nebo “like Ajax”, jak jsem psal ono to Web 2.0 je strasne vagni termin. Ale co si Apple pod temi aplikacemi tretich stran na “Web 2.0 ajax like” technologiich predstavuje bylo myslim jasne z toho dema, co tam predvadeli – neco takoveho se na localhostu provozovat neda ;-)
    Lokalni aplikace v JavaScriptu se asi provozovat budou dat, ale ze bych z toho mel byt nadseny ? JavaScript je s*&#@#ka jinak se to neda rict, jakekoliv runtime Javy, treba aspon J2ME, ktere je jiz docela standard u telefonu, je proti tomu mercedes vedle zebrinaku. Zminoval se tady priklad s SSH klientem, to je pro me uzitecna aplikace, bohuzel prvni iPhone asi nebude pro mne…
    A ohanet se tim, ze reseni ktere zvolili je “sweet” (protoze neni) nebo ze jinak to nejde udelat, aby to bylo bezpecne, neni nic nez cire pokrytectvi.
    Spis se obavam, jestli Jobs nezesilel z “fenomenalniho uspechu” prodeje pres iTunes a neplanuje, ze aplikace se budou prodavat jen pres ne, pouze pro skupinu vyvolenych certifikovanych vyvojaru, kteri budou platit tucny baksis, za to, ze dostanou tu moznost. Snad mu zakaznici vysvetli, ze s timhle prestrelil, jinak by nas treba nekdy mohlo potkat, ze napr. v MacOS X 10.8 pujde provozovat jen predinstalovane iLife a vsechno ostatni leda koupene z iTunes…

    — Pavel    14.6.2007 09:43    #

  63. A jeste neco k tem iPhone aplikacim..vzhledem k tomu, ze konektivita je pres GPRS, tak to jednak bude docela pomale, a zaroven tento protokol negarantuje, ze pri pouzivani pripojeni (tedy praci s aplikaci) bude mozne se uzivateli dovolat. Mooc pjekne. Oni to hosi bez WiFi asi opravdu moc nezkouseli, nebo spis jim ten cas do WWDC utekl rychleji nez cekali…

    — Pavel    14.6.2007 11:04    #

Související články