Opět zase jeden první virus pro Maca? Ne!

16. 02. 2006, 20:43 · Nakousnutá jabka

ikonkaPokud snad sledujete české internetové zpravodajství (teda, pokud se dá plkům Vy-víte-koho říkat zpravodajství), tak jste se prý (odmítl jsem kliknout) mohli dozvědět, že pokles ceny akcií Apple znamená umírání této firmy (bla bla bla – a to to mockrát tvrdili větší borci než jeden český bloger) a také že na Maca je konečně virus. To zase tvrdí odborné médium PCTuning. Inu, ten první by se měl asi věnovat třeba ladění svého CMS a pánové z PCTuningu by se měli zaměřit na rychlosti svých procesoru a ne psát o něčem, čemu nerozumí.

Stav: na Maca je další “proof-of-concept” v podobě trojského koně Oompa-Loompa” (aka “OSX/Oomp-A”), v tomto případě souboru, který se tváří jako obrázek systému Mac OS X 10.5, ovšem v reálu je spustitelnou aplikací, které má zabezpečit další šíření. Tzn. NEJEDNĂ? se o červa, nezneužívá CHYBY v Mac OS X, ale uživatelské nepozornosti. Oproti jiným předchozím pokusům je vylepšen tím, že se sám šíří přes iChat. Snaží se také infikovat aplikace na počítači, ale autor tuto část nějak nezvládl naprogramovat korektně.

S dovolením bych se odkázal na analýzu Andrewa Welche, programátora z Amborosie, z níž vybírám podstatné:
• soubor “latestpics.tgz” je nutné (poté co vám ho někdo pošle, stáhnete si ho a podobně) nejdříve dekomprimovat a poté ručně otevřít
• po otevření pod jiným než admin účtem bude požadovat zadání admin hesla (!!!!), když se bude snažit nakazit aplikace
• trojan NEVYUŽĂŤVĂ? žádné bezpečnostní díry, pouze lidské nepozornosti (takže je to spíš social engeneering) a standardních funkcí systému
• šíření proběhne pokusem o odeslání na všechny kontakty v iChatu a rovněž se program pokusí nakazit čtyři nejpoužívanější aplikace. Ovšem je napsaný špatně, takže nakažené aplikace již nelze spustit.

Pokud chcete detailnější obrázek o tom, co tento prográmek páchá, rozhodně se podívejte na popis od Andrewa.

Každopádně, v této podobě se rozhodně nejedná o virus (není schopen efektivní reprodukce na počítači, i když se o to snaží) a v žádném případě ne o červa, který by zneužíval bezpečnostní díru v Mac OS X. Zdá se však, že se již brzy dočkáme nějakého prvního funkčního viru pro Mac OS X, jaké jsme ostatně měli v době Mac OS – tedy virus, schopný infikovat aplikaci a tím se šířit (když dojde k přenesení aplikace na jiný počítač, budou na něm infikovány další aplikace), a případně se nějakým způsobem, využívajícím ovšem social engeneering a ne systémovou chybu, šířit sám o sobě k dalším uživatelům přes internet.

Zdá se že doba, po kterou jsme mohli být zcela bezstarostní již končí a bude potřeba začít být více opatrný – například nejdříve myslet a pak až spouštět neznámé soubory :). Zatím (zatím!) prostě pro Mac OS X neexistuje ani virus, ani červ. Neříkám, že jednou virus který bude fungovat nepřijde (spíš se divím, že ho ještě nikdo nenapsal :), ale tenhle případ to ještě není.

Trvalý odkaz na tento příspěvěk

  1. no jo no, ma anglictina na to uz nestacila takze sem se lekl no .-) tak jo stim heslem je to dobry, u mamky mam teda porad klid .-)
    dik
    m

    — micker    16.2.2006 20:48    #

  2. takovej vir si naprogramuju za par minutek v bashi

    diky tomu jak apple udelal jednoduche propojit SDK a applescript by klidne delal to same (poslani souboru pres iChat)

    samozdrejme, OS X se zepta na heslo pri jakekoliv malichernosti – za coz sem rad ;)

    Modrak    16.2.2006 20:53    #

  3. micker: no je problem, ze se pak tyyhle blaboly siri dal.

    az bude opravdovy virus na Maca, tak se to tady doctes, neboj :)

    Martin Ler    16.2.2006 20:59    #

  4. no ja prave cucel ze peckarsky servry uz to komentujou a u nas (maler.cz a mujmac.cz) porad nic, tak sem to tam dal a doufal ze me to nekdo vysvetly, coz se taky stalo .-)) ted este najit nekoho kdo je na PC tuningu zaregistrovanej (u RHfaktoru to nehrozi) a napise tam to co ty tady .-)) nez to prevezme nekdo do deniho tisku .-/...
    m

    — micker    16.2.2006 21:08    #

  5. dneska sem napsal rADovi komentar, jestli ho uverejni ;)

    Modrak    16.2.2006 21:14    #

  6. ps. ale necim me preci jen ten PC tuning radost udelal, maj tam fotku nove lary croft v dobrym rozliseni .-)))))

    — micker    16.2.2006 21:15    #

  7. pro Modrak:
    no tak pokud jsi mu napsal ze super tak ho uverejni, pokud jsi mu napsal ze blabol tak neuverejni… podle toho ze ses tady tak asi neuverejni :-))

    — micker    16.2.2006 21:16    #

  8. napsal sem mu jako user co pouziva MacOS a Windows XP zaroven. A od dob jaguara na OS X nesahl. Takze bych ho nekdy vzal domu – mam to par metru – a ukazal mu jak se na tom OS X skvele pracuje

    to ze nejsou hry je snad jeste lepsi – nic bych neudelal a musel bych overclockovat svoji ati mobility 9600 v aceru ! :)

    Modrak    16.2.2006 21:20    #

  9. Hruza!!! Jen to ne! Co si o tom myslite?!?

    http://www.macnn.com/articles/06/02/16/apple.to.switch.os/#comments
    http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=06/02/16/1826257&from=rss

    — bubu    16.2.2006 21:30    #

  10. bubu: no, ze ten pan moc huli :). Teda, ne ze by v pripade Apple bylo cokoliv vylouceno, ale myslim ze pak by Jobse uz skutecne nekdo ZABIL :). Pro vsechno co tam pise existuji mnohem jednodussi a logictejsi vysvetleni, nez takovato konspirace. USB misto FireWire – naklady, switch na Intel – naklady/budoucnost, switch kampan – iPod je nejlepsi switch kampan, pomalost Adobe – je to Adobe (programy pro Mac OS X taky nebyly od dne nula, kdy byl Mac OS X uveden) a tak dale.

    Martin Ler    16.2.2006 21:41    #

  11. take si myslim no doufejme…

    je nepravdepodobne, ze by M$ poprve uvolnil jen kernel s tim, ze GUI si dodela 3rd party sam….

    uff, ale ze me to zvedlo ze zidle, snad je to jen fake…Jinak je to konec applu jako IT firmy, pak by uz byla asi jen ta “firma, co ma MP3 prehravac a obchod”, brr, hrozna predstava :(

    — bubu    16.2.2006 21:56    #

  12. [11] MP3playery sice prožívají boom, ale přesto se jedná o “sezonní brand”, kterému IMHO brzy dojde dech – pokud by na nich chtěla kterákoliv firma založit svou dlouhodobou existenci, musela by mít ve vedení naprostého cvoka. Proto bych bral tuhle rumour s naprostým nadhledem :-)

    Pavel Kout    16.2.2006 22:13    #

  13. hmm, jak se divam, tak OS X ma i jine zavaznejsi mouchy a ony bulvary z takove blbosti udelaji novinku stoleti…

    Jinak Apple patri k jednim z mala, kdo ty chyby aspon opravuje: OS X VS Win XP

    — purporte[X]    16.2.2006 22:16    #

  14. na pctuningu se uz ozvaly :-)
    m

    — micker    16.2.2006 22:32    #

  15. [12] “musela by mít ve vedení naprostého cvoka”

    :))

    — bubu    16.2.2006 22:43    #

  16. Teda ja vydrzim hodne, ale takhle peclive psani “oni (lide) se ozvalY” je fakt neprijemne. Pokazde je to jako rana pesti.
    MaLer v dobach MujMaca taky mival v ucivu ZS (shoda podmetu s prisudkem) rezervy, ale zda se, ze se to uspesne naucil. Ctivosti textu to opravdu prospiva. Zkus to tedy taky.

    — nm    17.2.2006 01:01    #

  17. pro nm:
    nebudes tomu verit ale moje klavesnice si obcas dela co chce .-) ale uznavam nekdy preskakuje hoodne neunosne… pokusim se s ni tedy lepe vychazet
    m

    — micker    17.2.2006 07:48    #

  18. Vážený autore, velice mne pobavilo jak jste prohlásil, že se nejedná o vir a to proto, že nezneužívá díry v systému nýbrž uživatelovi nepozornosti! V tom přívadě si směle dovoluji prohlásit, že na PC s platformou WinXP nevznikl vir také ani jeden vir!

    — Kobe    17.2.2006 09:48    #

  19. Kobe – Vazne ne? To jste me tedy pobavil :-) Tady jde o to, ze musite vykonat velkou radu operaci, aby se vubec pustil a ani neni schopen se mnozit. Kdezto na Wokenicich staci dostat nakazeny mail a ani ho neotevirat. Coz je dost podstatny rozdil. Kdyz vam poslu program nebo skript, ktery nedela nic jineho, nez ze smaze soubory ve vasi domovske slozce, poslal jsem vam vir? Urcite ne. Je to stejne, jako bych vam rekl, ze mate soubory hodit do kose a dat vymazat kos a rici vam, ze se treba zrychli pocitac :-)

    Lukas Kalista    17.2.2006 10:12    #

  20. 19 – ”...na Wokenicich staci dostat nakazeny mail a ani ho neotevirat…” – a to jste si zase precetl kde?

    — pt    17.2.2006 10:24    #

  21. Jak jsem pochopil z článku, tak šířit se zjěvně umí (a nejlépe jste-li admin :), ještě ke všemu vám zabrání spustit čtyři nejpoužívanější aplikace – což není ani tak chyba v programu jako spiš dobrej vtipek :-), přeci jen už tu stojíte před podobným problémem jako my lidé pracující a hrající na PC – to jest přeinstalovávání aplikací (já vím, budete se branit, že na OSX to není tak složité, že?) a co se týče procedůr se spuštěním, neviděl sem “samospouštěcí” vir. Mimochodem nejvíce virů se do PC dostává při surfování po XXX stránkách takže když už je na tom někdo tak špatě že po nich surfuje nechť si laskavě zabezpečí své PC odpovídajícím způsobem – firewall, antivirové prog., .....

    — Kobe    17.2.2006 10:35    #

  22. Na Windows se stačí s čerstvou instlací připojit na internet – než stihnete stáhnout firewall a bezpečnostní updaty, už ho tám máte. (Vyzkoušeno s Win 2k a XP bez SP.)

    Pachollini    17.2.2006 10:47    #

  23. 22 – ... a dalsi odbornik :-).

    — pt    17.2.2006 10:52    #

  24. Nóóó ono jde o to, že ten firewall nesmíš stahovat z warez stránek :-) Krom toho byly W2000 jeden z nejlepších síťovejch systému (a stále se hojně využívá), jiná věc by potom mohli být Milenia, to byla katastrofa, což musí uznat každý každý zkušenější uživatel PC!

    — Kobe    17.2.2006 11:13    #

  25. tak nevim. mam takovy pocit, ze na xxx stranky muze clovek s osx i bez pridavnych firewallu a antiviru.

    zkusenost meho kamarada. cerstve nainstalovane winxp bez sp. vytacene diul-up pripojeni. stihl si jen zridit e-mailovou schranku a uz mel v pocitaci nalezle tuny spywaru. tedy podobna zkusenost jako ma pachollini.

    — kri    17.2.2006 11:50    #

  26. 4 kri: a jak dlouho ještě? :-)) Néé, samozdřejmně vám přeji, aby se vám tyto problémy vyhýbali, mohu vás též ujistit, že není li člověk sedící za PC naprostá lama, toto se mu nestane ,-) a tvrdit, že se jen pripojil po čerstvé instalaci k iNetu aby si zřídil mailovou schránku a při této operaci se mu tam začali hrnout viry je buď: 1. bohapustý výmysl a lež nebo 2. váš kamarád se coural i po jiných stránkách odkud si to “natahal” a nebo 3. je totální lama a měl by počítač zabalit a odnést zpět do prodejny kde ho koupil, osobně věřím v chybu mezi židlí a klávesnicí :-)))

    — Kobe    17.2.2006 11:57    #

  27. 25 – ”... stihl si jen zridit e-mailovou schranku a uz mel v pocitaci nalezle tuny spywaru …” – a dalsi odbornik, takova koncentrace zkusenosti :-).

    — pt    17.2.2006 11:59    #

  28. Kobe: sorry, ale nepisete pravdu. a) ve Windows JE mnoho der, ktere mohou vyuzivat cervy, neboli se dostanou do pocitace bez LIBOVOLNEHO zasahu uzivatele, pokud jeho pocitac neni chranen firewallem, a v pripade, ze napriklad je firewall pro urcity port odbklokovan a v dane sluzbe je chyba, tak samozrejme i pokud je za firewallem. b) v pripade systemu, ktere nemely v sobe integrovany firewall, pripadne ho nemely standardne zapnuty (XP) se uzivatel po pripojeni na net stal pomerne zahy cilem utoku ruznych cervu, ktere nahodne skenuji IP adresy a porty pro sve utoky. Nez zacnete neco vykrikovat, tak prosim pouzijte aspon ten pitomy google.
    http://www.theregister.co.uk/2004/08/19/infected_in20_minutes/

    Martin Ler    17.2.2006 12:12    #

  29. JInak co se tyka sireni tohohle trojana, je to trojan prave proto, ze potrebuje, aby ho nekdo spustil (v domeni, ze si otevira neco jineho). kdyby autor nebyl blb (ano, to neni vtip, ze aplikace nejdou spustit, on proste neumi prograovat) tak by to byl vir.

    Martin Ler    17.2.2006 12:15    #

  30. A tady je to jeste vtipneji popsane.

    http://www.usatoday.com/money/industries/technology/2004-11-29-honeypot_x.htm

    10:52:08
    Less than four minutes from start of the test, an intruder breaks into Windows XP SP1 through the vulnerability most famously exploited by last May’s Sasser worm. Ensuing instructions get garbled.

    Martin Ler    17.2.2006 12:21    #

  31. 4 Martin Ler: čistě z pratických zkušeností troufám si říci několika desítek instalací ruzných Windows kdy bylo PC po celou dobu připojeno – nechráněno čímkoliv – k síti a internetu, se mi nestalo, že by se mi tam jakoli dostal vir, a osobně jsem bez antiviru a stále zapnutého firewallu v klidu fungoval poslední cca 4 roky a za tu dobu jen asi 3x napadený počítač a to v začátcích a jen a jen DĂŤKY MÉ VLASTNĂŤ BLBOSTI!

    — Kobe    17.2.2006 12:25    #

  32. Instalace WinXP (prvni verze bez SP) – po instalaci prvni krok stahnout a instalovat zaplaty, nasledne antivirus a antispyware a adware. Po dokonceni instalace pocitac projedu (jeste pred instalaci dalsich programu) a v pocitaci je jiz mraky haveti. Smim vedet, jak tomu mohu zabranit? Ale hlavne, ze kecam nesmysly… :-(

    Lukas Kalista    17.2.2006 12:32    #

  33. 32 – ”... mraky haveti …” – ??? Staci nebyt behem instalace pripojen k internetu, nainstalovat AV, zapnout FW, pak teprve pripojit, nejdriv aktualizovat AV, potom win. A nemate problem :-).

    — pt    17.2.2006 12:49    #

  34. pt: jezis to sou blaboly. a odkud asi tak si stahne clovek atualni AV? a pripadne servicepack? vy ste chytrej jak radio, nez aby ste uznal, ze s tim muze byt problem. a hlavne – BEZNY uzival, a tech je vetsina, nic z toho nevi. A na Macu NIC Z TOHO nemusi zatim resit. Cervy rozhodne ne.

    Martin Ler    17.2.2006 13:02    #

  35. Martin Ler – presne tak. “Staci nebyt behem instalace pripojen k internetu, nainstalovat AV, zapnout FW” – jenze prave ty aktualizace, zaplaty a service paky jsou na netu. A hodne lidi si z netu stahuje i antivir, ktery je zdarma. Takze tyto rady jsou stejne chytre jako neinstalujte system, to se take pocitac nenakazi… :-/

    Lukas Kalista    17.2.2006 13:23    #

  36. 34 – to nejsou blaboly, to je realita. Nemluvim o Macu, situace s win je kazdemu znama a kdyz se pan L.K. pta, co delat – odpovidam. Lepsi nez nadavat a psat hlouposti je najit reseni. Nekdo prestane win pouzivat, nekdo se je nauci pouzivat. A co? Aktualizaci AV si rozumny clovek stahne a ulozi pred preinsatalaci OS. A nemusi pak psat o tunach haveti. Koneckoncu jak pisete nekde vyse, staci preci trochu zagooglit … A aby se zas nejaky moula nechytl: ANO – win jsou derave!!!

    — pt    17.2.2006 13:26    #

  37. 35 – ... a stejne tak stahnout a ulozit SP :-).

    — pt    17.2.2006 13:29    #

  38. pt! to snad nemyslis vazne :-) to jako chces rict, ze na win si musim nejdriv nekde jinde (na zabezpecenem pocitaci) stahnout servicepacky a antivir? Tak to je teda husty operacni system :-) tos me fakt pri patku rozesmal…. A to na nem pracuje 90% lidi? Muze mi nekdo vysvetlit proc? :-)
    Tak to pt sorry, ale ja od operacniho systemu ocekavam za ty penize neco zcela jineho :-) Takovy smejd bych si nevzal ani zadarmo :-)
    Chcete krasny a krupavy rohlik? Tady mate syrovy testo. Troubu na upeceni a mak na posypani si sezente nekde jinde sam. A hlavne nam tu nebrecte, ze jste jenom lama, a nevite, kde se shani nejaka trouba.

    — Matt    17.2.2006 13:48    #

  39. pt – bezne ma kazdy doma dva pocitace, aby na jednom mohl stahovat zaplaty… Vy jste z jineho sveta, ze?

    Lukas Kalista    17.2.2006 13:59    #

  40. 39 – no konecne nejakej pravovernej :-). Nesrovnavam a ani nehodlam diskutovat mac x win. Ac uzivatel win, MaLera ctu uz dlouho, protoze me Macy zajimaji. Nic vic, nic min. Jen me v diskusich obcas polechtaji nejake ty polopravdy a skorolzi :-). Ja vim, nemusim je cist … a diskutovat uz vubec ne …

    — pt    17.2.2006 14:07    #

  41. 39 – bezne ma clovek vypalovacku nebo druhy disk nebo partition :-)

    — pt    17.2.2006 14:11    #

  42. 39 – a hlavu

    — pt    17.2.2006 14:12    #

  43. 40 – 38, ne 39, pardon

    — pt    17.2.2006 14:19    #

  44. Lukáši – PC s windows připravím pro zákazníka bez jediného připojení k netu.

    Víš ono každý měsíc vyjde zcela auktuální CD nebo DVD v jednom odborém časopise, včetně záplat a upgrade antivirů :)

    Tak, že zákazník dostane PC bez balastu.

    Uživatel Apple je na tom malinku hůř, ten přijde domů s novým strojem a už tam hrne 110MB /ten si nikde nekoupí:)/ upgrade nebo zkouší lokalizovat.

    — Bufobufo    17.2.2006 14:19    #

  45. Bufo – S SP2??? Mam pocit, ze ten uvolneny nebyl, ze ten si overuji legalnost (ale mozna se pletu). Krom toho cela diskuze zacala tim, ze na PC pry nejsou viry. A konci tim, ze se nesmim pripojit na internet, abych se nenakazil…

    Lukas Kalista    17.2.2006 14:39    #

  46. pt – k cemu mi je vypalovacka, ci druhy disk, kdyz Wokenice nefunguji (a prave proto se musi preinstalovat). Ano, mohu je nainstalovat na druhy pocitac, stahnout upgrady, vypalit a zacit instalovat na druhy disk. Ale proc jednoduse, ze?

    Lukas Kalista    17.2.2006 14:42    #

  47. 44- takze predpokladam, ze je to nejvetsi vyhra, kupovat si casopis, proto abych nainstaloval vsechny service packy a antivirusy? Bavime se o jedne veci, tak proc tam montujete jine…. Jde preci o porovnani, kdy si koupim v obchode novy stroj, (dejme tomu notebook – jak apple tak pc… dostanu krabici… prijdu domu… pripojim k internetu…. co dal…. pc se mi zhrouti pokud tam nestahnu SP a Aktualizace na wokna (bez pouziti CD), kdezto maca pripojim k internetu a je jen ciste na me jestli si aktualizace stahnu ted nebo za mesic…. ta daa a to je ten rozdil o kterem se vede diskuse!.... takze cd u casopisu, bezny uzivatel neresi…

    — Igor    17.2.2006 14:44    #

  48. 45 – ”...S SP2??? Mam pocit, ze ten uvolneny nebyl, ze ten si overuji legalnost…” – ano, opet se pletete :-)

    — pt    17.2.2006 14:45    #

  49. 47 – pokud si koupite nove PC u slusneho prodejce s nainstalovanymi win, budou mit SP2, pokud koupite jen win, SP2 bude obsazen

    — pt    17.2.2006 14:50    #

  50. U značkového počítače je vždy servispack 2.

    Nevím proč bych si nemohl kupovat časopis CHIP . Jako bonus , že se dozvím spoustu užitečných informací z druhého břehu, tedy win, mám ještě bonus ve formě CD nebo DVD všech autuálních ovladačů.
    Navíc Microsoft ČR na požádání zasílal SP2 na cd, sám jsem si o něj psal .

    Vy snad kradete softwer, že se tu zmiňujete o nějakém ověřování pravosti ?

    — Bufobufo    17.2.2006 15:02    #

  51. Jasně je spousta virů pro windovs. Za poslední rok mi AV křičel jen jednou /tedy manželce notasu/. Jsou jen prostě lidé hloupí a nezabezpečující si své počítače. Stáhnou kdejakou wolovinu a to samé mohou udělat i uživatelé Applu .

    Prostě vesměs je chyba na straně uživatele.

    — BUfobufo    17.2.2006 15:10    #

  52. 45 – http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a&displaylang=cs

    — pt    17.2.2006 15:11    #

  53. Opravdu je tady dost zasadni rozdil… Prodavam macy i pc….. Maca predam zakaznikovi tak jak mi prijde od dodavatele, bez mrknuti oka….Pc bych si nedovolil predat zakaznikovi bez toho abych ho nezapnul a neudelal vsechny potrebne aktualizace a antivirusy za zakaznika….. Tudiz prace na vic kterou mi nikdo nezaplati….Proc? Protoze novy uzivatel PC nevi, ze ma provest tyto ukony… Proste ne! Dnes shodou okolnosti mi prisel novy HP notebook s predinstalovanymi windowsy a nortonem… co me oko nespatri po prvnim spusteni… Pocitac muze byt ohrozen, nebot nejsou provedene aktualizace antivirusu…. Boze jen tohle nechci zazit na macovi! :-) Samozrejme, s prichodem intelu uz to nebude takova legrace, ale pevne verim, ze apple udela vse proto, aby zabranil sirenim viru na mac os x….

    — Igor    17.2.2006 15:13    #

  54. 51 – Tak jest, pokud mohu verit memu Nortonu (a nemam duvod neverit), tak za poslednich 5-6 let cca 4 prime strety s virem nebo necim podobnym, a to vzdy na veeeelice pochybnych strankach.

    — pt    17.2.2006 15:19    #

  55. Vážený pane BUfobufo, zkuste se nachvíli přenést do jiných obrazů:
    Jsou dva kamarádi (Petr a Pavel). Petr bydlí ve vilové čtvrti někde v daleké Iowě, ve vilové čtvrti, kde je naprosto běžné a bezpečné nezamykat auto, není důvod. Tento člověk má SVOBODU SE ROZHODNOUT, zda zamkne nebo ne, samozrejmě že zamknout může, jeho auto má zámek. Ale když náhodou zapomene zmáčknout tlačítko na dálkovém ovladači, tak se nic nestane.
    Pavel bydlí hluboko v Bronxu, kde si hned při nákupu auta musí nainstalovat dovnitř bezpečností kamery a ještě jeden imobilizér navíc, samozřejmě, že nutností prvotní investice musí být i folie do skel a náhradní sprej na lak auta. Pavel NEMĂ? VOLBU, zamknout musí vždycky (sic!), pokud zapomene, tak mu na 200% auto někdo ukradne, každý večer mu nějaká parta zcela určitě zkontroluje dveře, zda je má zamčené (minimálně).
    Petr i Pavel budou oba dva kroutit hlavou nad podivným chováním toho druhého. A o tom to je, oba dva žijou v jiném světě, v jiném STANDARTU. V mém světě je standart jiný, než ve světě pana “pt”.
    A víte, co je na celém příběhu nejsrandovnější?
    Petr i Pavel mají na začátku možnost volby, ve kterém standartu budou žít!

    — Matt    17.2.2006 15:22    #

  56. 55-Tak myslim ze k tomu neni co dodat… :-)

    — Igor    17.2.2006 15:30    #

  57. 55 – ano, mate pravdu a vas klid vam preji. Jen si nejsem jist, zda by se ten primer dal prevest na nase ceske pomery. Marne premyslim, kde v Cechach bych se odvazil nezamknout auto :-). Ale to je off ….

    — pt    17.2.2006 15:38    #

  58. Správně !! :) V té vilové čtvrti bude pět aut .Tam nestojí za to ani chodit že?

    Kurňa , ale v tom v Bronxnu to žije !!A stovky lidí odchází do dílen dělat všelijaký udělátka aby mohli škodit.

    Kvůli pěti autům se nikdo nebude něčím trápit :)

    Historie applu :
    1 Výkonné stroje !! /9,22 systém už podpsa/
    2 Pak design
    3 Nový revoluční systém
    4 Sice pomalé stroje , laevynahradí práce se systémem.
    5 Máme stejně rychlé stroje, ale bohužel už je to jen PC
    6 Nemáme viry !!! Hahaha chudáci woknousácí !!
    7 co budeme mít u applu později až ty viry tu budoutaky ? / jestli se je někumu vůbec bude cgtít psát pro takovou naprostou menšinu ?

    — Bufobufo    17.2.2006 15:38    #

  59. 23: http://www.microsoft.com/technet/security/bulletin/MS03-026.mspx
    a snad Vám dojde že ten člověk má pravdu. Ano, existuje oprava ale tu normální člověk stahuje z Internetu a než ji stihne stáhnout, tak …
    Jsou i další obdobné ale ty už si najděte sám.

    — Petr Baláš    17.2.2006 15:40    #

  60. 59 – koukam aktualitka – Originally posted: July 16, 2003
    Revised: September 10, 2003

    — pt    17.2.2006 15:44    #

  61. Pane Bufobufo, pokud se domníváte, že je to způsobeno POUZE tím, že parkuju v ulici, kde je pouze 5 aut, tak je pak opravdu těžké Vám něco vysvětlit. Chtěl jsem Vám to přiblížit na nějakém modelovém příkladě, ale opravdu žijeme každý v jiném světě. Já se se svým autem dostanu všude, kde potřebuji a jsem rád, že žiju tam, kde žiju. Chtěl jsem Vám trochu rozšířit obzory a ukázat i jiné možnosti k “bydlení”, ale Bronx Vám už asi přirostl natolik k srdci, že byste bez neustálého shánění nových patentních zámků neuměl ani žít.

    — Matt    17.2.2006 15:56    #

  62. Větší pitomost, nejhloupější přirovnání jsem dlouho nečetel.
    A applem žiju téměř 13 let. /a není to auto s kterým bych se kamkoliv dostal/ ba naopak je situace čím dál horší.

    Pracovní počítače nemám připojeny k netu, proč taky ? Tak že mne mohou chytit tak akorát kapénkovou nákazu. Přes rok co jsem nainstaloval XP SP2 jsem ještě ani jednou nerestartoval ? Proč také ? Ten systém je prostě v SP2 již tak dobrý a stabilní, že neootřebuje žádné zásahy. Pokud se aktualizuje tak je to jenom proti útokům zvenčí.

    A co na applu ? Musím upgradovat a takové balíky kolem 80 -100MB !! Ale ne kvůli útokům zvenčí, ale nedovařenému a nestabilnímu a systému plných a neuvěřitelných chyb !!

    Tak si žijte v tom co jste si vybral je to fajn. Jednou už vám konečně jedním upradem spraví střechu /wif/, ale zas vám přestane jít plyn :) /bluetotth/. Nic další upgarde to spraví , ale trošku vám spadne celá garáž / při upgradu došlo ke smazání externích disků se zálohani !!!!! !

    Tak každému co je mu libo , na čem se mu lépe dělá či tvoří .
    A po letech musím konstatovat, co neudělám na applu udělám na windows ! /obráceně už to nplatí!/

    — Bufobufo    17.2.2006 16:15    #

  63. PT- bufo – na zacatku jsem rekl, ze se jedna o prvni verzi XPcek. Tak mi hergot nerikejte, ze se to dodava s SP2!!! Prijdu ke znamemu, potrebuje preinstalovat Wokenice. Zeptam se ho, kde ma instalacky, nekde vystracha krabici od pocitace a zacnu instalovat… A v ten moment jsem se vsema vasema radama vite kde :-( Ty pocitace jsou starsi, XPcka nemaji lide jen ke strojum za posledni rok. Myslel jsem, ze se dockam nejake rozumne rady.Koncim, tohle vazne nema cenu. :-/

    Lukas Kalista    17.2.2006 16:27    #

  64. 62 – Vy jste k tomu řekl své, já také. Nemám potřebu k tomu cokoliv dodávat. Každý asi pracujeme na jiném applu a jiném PC, každý asi děláme i něco jiného a tudíž narážíme na jiné problémy. Děkuji Vám za vysvětlení Vaší životní situace a trápení. Jak píšete: každému, co je mu libo. Přeju Vám z upřímného srdce jen to nejlepší (bez ohledu na platformu).

    — Matt    17.2.2006 16:30    #

  65. Lukáší stačí sebou nosit dvě tři cd :) Dobrá rada nad zlato :) Jakej je problém si jednou jedinkrát stáhnout SP2 pack a pak už mít vše u sebe ?

    — Bufobufo    17.2.2006 16:41    #

  66. 63 – to jste nerikal, ze chodite po znamych a na pockani preinstalovavate win, toz si SP2 stahnete, vypalte a noste stale pri sobe. Ja jsem asi pomalejsi a vzdy mi ta priprava trochu casu zabere :-(

    — pt    17.2.2006 16:43    #

  67. 62 – cit.: Pracovní počítače nemám připojeny k netu, proč taky ?
    No tak to jsi Bufo mohl napsat už dávno. Mě furt nelezlo na rozum, že ti XP tak krásně běžej a mě se furt s…. V tom případku jsi v bezpečí i na win 3.11, win 95/98 :-)

    — opat    17.2.2006 16:54    #

  68. 67 – musim se Bufa zastat, ja jsem pripojeny 365/24/7 a XP se mi nes… – problem bude, mily, zlaty, problem bude jinde :-)

    — pt    17.2.2006 16:59    #

  69. 68
    >musim se Bufa zastat
    -nemusíš zvládne to sám :-)
    >ja jsem pripojeny 365/24/7 a XP
    -my taky, v jedné síti win 98, XP-SP1, MacOS 9.2, X.3. Při stejné (ne)znalosti operátorů a podstatně větší starosti o zabezpečení těch win = výsledek jak jsem psal předtím
    >mily, zlaty
    -s tím musím beze zbytku souhlasit
    >problem bude jinde
    -kéž by :-)

    — opat    17.2.2006 17:53    #

  70. 69 – ” ...XP-SP1, MacOS 9.2, X.3. Při stejné (ne)znalosti operátorů a podstatně větší starosti o zabezpečení těch win …” – SP2 uz je venku dost dlouho, takze starost operatoru je mensi nez mala, kdyz stale SP1, jinak :-).

    — pt    17.2.2006 18:07    #

  71. Sorry, ale to uz bych si pripadal fakt jak uchyl, abych u sebe neustale nosil prirucni sestavu softu, bez ktereho je nebezpecne pustit Widle na internet. To sou agrumenty uplne na prd, mile Bufo. A predevsim – bezny uzivatel proste tohle neresi, pac to NECHCE resit. pro nej je system nebezpecny. Ale chyba je v systemu, ne v uzivateli. A dost, bezte se hadat jinam.

    Martin Ler    17.2.2006 20:05    #

  72. Tak tak…, jinak Martine, přijedete 1. dubna do Ondřejova na Apple Party?

    Roman Šula    17.2.2006 22:08    #

  73. Milý Martine,

    nevšiml jsem si, že bych se hádal. Jen jsem chtěl vysvětlit, že počítače se dodávají s Windows XP SP2 už druhý rok, tak není problém.

    A pokud jde někdo ,kdo je za to placený dělat něco k zákazníkovi a neví, co ho čeká, měl by být připravený. Jinak se nikdy nestane dobrým podnikatelem a bude sedět v zaprděné kanceláři a hrát si na IT managera s tím že neodešle dopis v .doc, protože takovej zákazník je vůl !!
    Tak jak to napsal Roman Šula, dochází argumenty začíná napadání ?

    Bufobufo    17.2.2006 22:35    #

  74. Bufo: priznam se ze posledni prispevek ne zcela chapu. Ano, XP s SP2 se dodavaji uz nejaky patek, ale to, ze u predchozich verzi XP byla situace tragicka se zpochybnit neda. A pokud bude uzivatel “trotl” a vypne si firewall, tak tradaaa.

    A pokud dobreho podnikatele posuzujes podle toho, zda umi nainstalovat windows a ma CD s posledni verzi AV, no tak s panem bohem! To skutecne jsem radeji IT managerem v zaprdene kancelari a posilam dopisy v rtfku ;).

    To hadani se tykalo vsech, sem tady par hodin nebyl a takovy kvantum vykriku, ktere mi pripadaly pomerne dost mimo, kdo to ma cist.

    Ad argumenty – sorry, predstavy o spravnem podnikatni a podobne sem tahas ty. Muj argument je – system ma byt out of box maximalne bezpecny a nema na uzivatele klast nesmyslne naroky (napriklad byt vyzbrojen nejnovejsi verzi AV, FW a podobne). To splnuje Mac OS X lepe nez Windows i v soucasne dobe (jinak nechapu proc MS dela kazdy mesic tolik bezpecnostnich zaplat…). A divam se na to z pohledu uzivatele, ne podnikatele.

    Diskuse na toto tema mi tady skutecne dal prijde neproduktivni, tezko nekdo prijde s necim novym. Ale pokud vas to bavi, prosim.

    Martin Ler    17.2.2006 22:53    #

  75. Roman Sula: myslim na to, ale napriklad minule mi to zhatila choroba (se kterou jsem ted taky uz dva dny doma), takze plan je, ale… :)

    Martin Ler    17.2.2006 22:55    #

  76. Ale to je jako když by šel instalater měnit kohoutek na vodu, přišel na místo a paňmámě řekl : paninko to už se dva roky nepoužívá, na to nemám klíč abych to povolil.Doma ho mám, ale kdo by ho tahal.

    Tak o to mi jde – srovnávejte nejnovější věci od jedné firmy s novými věcmi od druhé firmy. Pak tu vnikají tak nesmyslné debaty .

    o vzpomínáš na windousáky jak před 6 lety měl přijít 23 ledna vir s kterýho byli všichni vysraní :):)
    a o to tu jde, porovnávat porovnatelné.

    — Bufo    17.2.2006 23:08    #

  77. Bufo: v tom pripade mi prosim vysvetli, jakto ze neustale po svete koluji ruzne windows viry a cervy a podobne? Kdyz je to tak bezpecny system? Diky

    Sorry, tvy “podnikatelsky” alegorii opravdu nerozumim. Asi to ma nejaky vyssi smysl, ktery mi unika.

    Martin Ler    18.2.2006 01:07    #

  78. Je hodně bezpečný, nebezpeční jsou lidé, kteří hledají možnosti jak do systému vniknout a druhá část jsou nebezpeční ti co si nezabezpečí svá data.

    Víš jaký je závěr ?

    Ty budeš od ruku dejme tomu 2002 pracovat na applu s OSX a já Windows XP.

    Nebudeme připojeni k internetu.
    Já budu celou dobu pracovat na systému , ketrý bude téměř bezproblémový a velmi stabilní.

    Ty se budeš měsíčně trápit s upgrady oprav FATĂ?LNĂŤCH , neodpustitelných chyb OS.

    Tady je ten zásadní rozdíl !! Ve windovs jsou bezpečnostní díry, které se zneuřívají lidmi zvenčí.
    U Applu v OS jsou zásadní chyby přímo systémové !! To jsou stovky oprav chyb systému !! ne opravy děr , které by mohly útočníkovi zvenčí něco dovolit.

    Prostě OS je špatný v tom, že obsahuje stále spoustu chyb, Windows jsou na tom špatně , protože musí neustále odolávat útokům zvenčí .

    Bufobufo    18.2.2006 12:15    #

  79. Bufobufo: jezis ted prehanis. fatalni neodpustitelne chyby OS? Jmenuj.

    Martin Ler    18.2.2006 12:37    #

  80. Smazání dat externích disků, nefunkční bluetooth téměř rok než byla vydána záplata /iMac G5/ nemožnost vypalování u jednoho s upgradů – a kompletní seznam asi víš kde je :) a jsou to chyby skutečně takové, že bych si nedovolil Hezky to řekl Jožo : co upgrade to průser ! Ted už asi půl roku chudák poslouchá hučící ventilátor . Také po jednom nezdařilém upgrade.

    A ruku na srdce OSX 10.0 a 10,1 by si slušný člověk nechal zaplatit ?

    — Pavel Racek    18.2.2006 12:52    #

  81. Pavel racek: no, ale kdybych prijal bufovu teorii, tak si dovolim tvrdit, ze bych si vystacil s Jaguarem (2002). ano, nejake chyby by tam byly, nemel bych nove funkce panthera a tigera, ale prezil bych s tim stejne jako by prezil bufo s XP. Protoze to co ty jmenujes, sou jednotlive chyby jednotlivych dalsich verzi – a i Widle maji sve chybky v updatech a podobne (viz hromada nefunkcnosti po jednotlivych SP).

    Martin Ler    18.2.2006 13:46    #

  82. Spousta softu a ovladačů jde instalovat až od 10.3

    Já bych to ukončil, průser je v tom, že lidé pracující na OSX nejsou na viry zvyklí a pokud se začnou množit nebudou na to připraveni a dopad mže být daleko hrůzostrašnější než na win.
    Tak si myslím, že už není potřeba se vysmívat woknařům, ale zamýšlet se nad prevencí k našemu systému .

    — Bufobufo    18.2.2006 14:00    #

  83. 81 – ”... viz hromada nefunkcnosti po jednotlivych SP …” – se tykala softu od jinych vyrobcu, nikdy ne systemu, to jen tak na upresneni …

    — pt    18.2.2006 14:04    #

  84. pt: tak to bylo mineno (a podobne problemy jsou na OS X), ale pokud vim netykalo se to jen JINYCH vyrobcu, ale i MS samotneho.

    bufo: jsem optimista v tom, ze OS X je stale v globalu bezpecnejsi nez Win a TAK VELKE skody jako u widli snad nikdo nenapacha… ale – nekdo me muze samozrejme vyvest z omylu :). jeste ze dneska je spis modou ziskavat “mrtve duse” na DDOS utoky nez mazat disky :)

    Martin Ler    18.2.2006 14:20    #

  85. 84 – ano, ale pokud umim cist, debata byla o nefunkcosti SYSTEMU po updatu, takze jako obvykle – klicka sem, klicka tam a duvera se vytraci …

    — pt    18.2.2006 14:54    #

  86. pt: ach jo, ja se s vama nebudu dohadovat, co sem myslel svymi slovy a co vy si myslite ze jsem myslel.

    Martin Ler    18.2.2006 15:36    #

  87. Lidi, tak uz se dohodnete, ktery je ten OS nejlepsi ;)

    Dodnes vzpominam na Amiga OS, v te dobe (prelom 80/90 a zacatek 90 let) to byl perfektni system… :’)

    — bubu    18.2.2006 16:02    #

  88. zazneli tu argumentace, ze jednotlive verze OS X meli problem tu s wifi, tu s bt.

    Tady je zase ukazka funkcnosti XP a dokonce, svete div se, s SP2…

    http://www.zive.sk/h/Publicistika/AR.asp?ARI=116324&CAI=2210

    A zaver? kazdy os ma sve mouchy, ale dle meho jsou ty na OS X privetivejsi ;) narozdil od masarek XP :D

    — bubu    19.2.2006 00:40    #

  89. jen doplnim (sorry za spamovani diskuze, misto toho, abych to dal do jednoho prispevku), ze apple se snazi jednotlive chyby opravit co nejdrive, M$ o te chybe vi vice nez rok a doted mu to bylo jedno…

    Nakonec jsem rad, ze zatim na MBP nejde nainstalovat Win..

    — bubu    19.2.2006 00:45    #

  90. 89 – ale alespoň to jelo na úkor větší spotřeby baterie že? To už se chytáš stébélka :)

    U applu G5 mi nejel o února 2005 buetooth do vydání opravy 6.ledna 2006 /iMac G5”/ Odpojovalo se mi wifi, dost závažné .
    Podívej se na dnešní problémy u powerbooku – hvízdající zvuk, hučící ventilátory atd.
    Apple ted neumí odladit systém na své tři druhy výrobků. Vůbec se nedivím že se brání zuby nehty, aby to nešlo spustit na PC. To by byl totiž oooobrovskej půser!! Každej totiž řekne : no to je kreténskej systém když to na ničem nejede!! To tak může řídit teplotu žehličky a to ještě musí mít stejnou topnou spirálu!! Ale možná to bude trochu drnčet, ale podívejte na ten desing nádhera co ?:)

    Kdežto ty wokna nainstaluješ na všechno , aj na comp za nějakejch 6 000 ,-. Netrvdím že to pojede úplně bez problémů , ale lidé si to koupí kvůli přístupnosti a především mladým je to šuma fuk jestli mu to u nějaké pařby ne surfování po xxx náhodou spadne :)

    — Bufobufo    19.2.2006 13:53    #

  91. [91] – jasne, nefungujici BT je zavazny problem, ale to co pises ty – problémy u powerbooku – hvízdající zvuk, hučící ventilátory atd. -to lze povazovat za ekvivalentni tomu, co jsem napsal o ACPI XPecek. a koneckoncu ale alespoň to jelo/jede, jak rikas (posledni update to vyresil, problem to byl cca pul roku, nez byl vydan dalsi update; jak dlouho se ceka na update toho ACPI u M$?)

    ja se nechci handrkovat na tema, ktery os je lepsi, u apple si kupujes ucelene reseni (HW+SW+sluzby, allinone), kdezto na PC si koupis (stahnes :/) XP u franty, CPU u tondy, grafarnu u pepy, jindra ti to da vse jakztakz dohromady… Jasne, kazdemu vyhovuje neco jineho a i ve svete PC si muzeme koupit ucelene reseni, ale “problemy” zustavaji (napr. u nekterych USB zarizeni je potreba je davat do stejneho portu, jinak se nefunguji (BT dongle napr.))

    “možná to bude trochu drnčet, ale podívejte na ten desing nádhera” – pokud zrovna nebereme za priklad PM G4, tak je jen malo pripadu, kdy PC jsou tissi, teda pokud nemame liquid cooling, ehm… Ironie neni namiste.

    Mozna se chytam stebla travy, ale vy take..

    “U applu G5 mi nejel o února 2005 buetooth do vydání opravy 6.ledna 2006 /iMac G5"/ Odpojovalo se mi wifi, dost závažné . – jen tobe nebo i ostatnim? Promin, v te dobe, jsem se oblasti kolem macu intenzivne nezajimal. Protoze pokud jen tobe, pak diskuze na toto tema nema cenu, protoze mohu vychrlit desitky podobnych problemu jednotlivcu ze sveta XP..

    — bubu    19.2.2006 15:30    #

  92. Kvůli mě by apple asi těžko vydával opravu firmware :) /6.ledna 2006/
    A když nejsi na applu tak ještě jednu perličku : před jedním upgrade systému si každý svůj systém zazálohoval, tedy především data . A víš co se stalo po upgrade ? Systém smazal všechny zálohy na externích discích !!

    A to co píšeš k win ? : dual core jsou oficielně od ledna 2006 a není to jen problem win ale i Intelu, potažmo ted i applu :)

    — Bufobufo    19.2.2006 15:48    #

  93. > Apple ted neumí odladit systém na své tři druhy výrobků

    Toto je dost dobrá blbost. Pokud vím, tak Mac OS je multiplatformní systém a díky BSD jádru to pojede na všem. A ty 3 počítače jsou tak odlišné, že je potřeba systém stejně ladit jako třeba XP.

    A taky Apple nejsou 3 počítače, ale celá řada různejch počítačů. Už jen to, že systém běží opravdu stabilně na obou platformách je dost husarskej kousek :-)

    — Petr    19.2.2006 15:52    #

  94. [92] >dual core jsou oficielně od ledna 2006 a není to jen problem win ale i Intelu, potažmo ted i applu

    ano, Core Duo je od ledna (cca), ale problem se vyskytuje jiz rok a projevuje se v mensi mire i na Pentiich-M. Nechapu tedy tento tvuj argument?

    >před jedním upgrade systému si každý svůj systém zazálohoval, tedy především data . A víš co se stalo po upgrade ? Systém smazal všechny zálohy na externích discích !!

    Hmm, “pekne” :/, potesi, to jsem netusil. A to se stalo v 10.4?

    — bubu    19.2.2006 15:59    #

  95. Chtěl jsem ti dát pár zajímavých odkazů, ale www.mujmac.cz nám patrně kolabuje .

    — Bufobufo    19.2.2006 16:28    #

  96. Stalo sa to este v 10.3.2 Panther myslim. Holt pruser, ale rozhodne to nebolo pravidlo, bolo to len u FW cipsetov Oxford 811. Teda ak bol disk na USB 2.0 alebo inom chipsete, tak sa nic nestalo.

    Nemozno generalizovat. Skor by som povedal, ze update jednej verzie iTunes bol slusny pruser, tiez to mazalo data…

    — Jozo Remen    19.2.2006 19:37    #

Související články